A
Hej,

Jag har i en annan tråd beskrivit vårt problem på kallvinden;
https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/294972-kraftigt-svartmogelangripen-vind-losning.html

Nu har vi bestämt oss för att lägga om taket, och i samma veva byta underrtak och (försöka) få bukt med fuktproblemet.
Jag är tämligen övertygad om vårt problem grundar sig i inomhusluft som läckt upp till vinden då plywooden är jämnsvart över hela vinden (det man kan se, kan inte krypa då det är "öppet till nock"..
Vidare finns det bara gavelventiler på ena gaveln, och plywooden möter varandra i nock, alltså ingen nockventilation => Luftombyte = obefintligt..

Jag vill:
1. Byta undertak till råspont
2. Byta all isolering då jag ser att vissa partier är svarta. Då vi under varma dagar kan känna lite vindsdoft i vissa rum på ovanvåningen vågar jag inte låta den gamla ligga kvar.

Vidare har jag i vårt innertak (panel) lagt silikon i skarvar mot snedtak och "nocktak" eftersom jag sett att plasten inte är helt på vissa ställen. Upplever att lukten minskats efter detta.

En takläggare har föreslagit:

- Byt undertak till råspont och isolering

- Masonit på takstolar (asfaboard idag) och bygg ut takstolarna med läkt för att öka luftspalten (ligger typ 10mm läkt mellan plywood och asfaboard idag)

- Lägg (ej diffusionsöppen) papp på råspont

- Mögelstoppers i varje takstolsfack, 1 nere och 1 uppe

- Öppna för gavelventil på bägge gavlar

- Nockventilation (blir väl per default med nya pannor från t.ex. Benders om jag förstått rätt?)


Är jag rätt ute? Jag har läst mycket på diverse forum och beroende på vilket och vem man pratar med så rekommenderas olika lösningar (därav en ny tråd). Det påstås ju att ventilera med den (fuktiga) utomhusluften inte är bra pga av just det, den är fuktig. Men personligen känner jag att det är det mest rätta, förutsatt att man säkerställer bra/bättre luftombyte.

Uppskattar åsikter!

Tack!
 
Redigerat:
Råspånt lir väll mest likt nuvrande konstruktion än att bara ha masonit som blir en sk lätt jndertak.
Allt funkar
Jag skulle se till att ventilationen i bostaden också är bra om det är pga mögelproblemen uppstått av.
Innomhusluften ska ut, inte upp på vinden.
 
S
Känns som du angriper problemet från fel håll. Om fuktig luft innifrån är problemet idag är det i husets ventilation du ska leta efter fel.
 
A
Det stämmer att grundproblemet varit från dålig ventilation inomhus, de hade inte ens öppnat till plåthuven på taket när de gjorde badrum med dusch på ovanvåningen. Så där fanns noll ventilation. Nu är denna öppnad med paxfläkt som går kontinuerligt. Har även två paxfläktar på bottenvåningen. Så ventilationen är bättre, men fullgod/perfekt...?
Jag vill iaf bli av med möglet och göra så gott man kan för att den inte ska komma tillbaka.

Häromdagen hade jag en till firma här, de rekommenderade att jag ska lägga diffusionsöppen duk direkt på takstolarna, alltså ingen råspont så det inte finns organiskt material som kan mögla, samt att fukten kan vandra ur genom duken,huset andas...
Jag tycker det låter som ett väldigt bra alternativ och jag hittar inga direkt negativa åsikter på nätet.
Har ni några synpunkter på att lägga sådan duk?
 
S
Kent85 skrev:
Det stämmer att grundproblemet varit från dålig ventilation inomhus, de hade inte ens öppnat till plåthuven på taket när de gjorde badrum med dusch på ovanvåningen. Så där fanns noll ventilation. Nu är denna öppnad med paxfläkt som går kontinuerligt. Har även två paxfläktar på bottenvåningen. Så ventilationen är bättre, men fullgod/perfekt...?
Jag vill iaf bli av med möglet och göra så gott man kan för att den inte ska komma tillbaka.

Häromdagen hade jag en till firma här, de rekommenderade att jag ska lägga diffusionsöppen duk direkt på takstolarna, alltså ingen råspont så det inte finns organiskt material som kan mögla, samt att fukten kan vandra ur genom duken,huset andas...
Jag tycker det låter som ett väldigt bra alternativ och jag hittar inga direkt negativa åsikter på nätet.
Har ni några synpunkter på att lägga sådan duk?
Min egen, högst personliga åsikt är att jag vill ha ett riktigt tak under mina pannor, därför är råspont det absolut enda jag skulle använda.

Jag tror ju att du iom. paxfläktarna redan har löst de stora problemen och att göra som du först tänkte göra, med råsont, luftspalt osv. så bör det vara lugnt.
 
Kent85 skrev:
Det stämmer att grundproblemet varit från dålig ventilation inomhus, de hade inte ens öppnat till plåthuven på taket när de gjorde badrum med dusch på ovanvåningen. Så där fanns noll ventilation. Nu är denna öppnad med paxfläkt som går kontinuerligt. Har även två paxfläktar på bottenvåningen. Så ventilationen är bättre, men fullgod/perfekt...?
Jag vill iaf bli av med möglet och göra så gott man kan för att den inte ska komma tillbaka.

Häromdagen hade jag en till firma här, de rekommenderade att jag ska lägga diffusionsöppen duk direkt på takstolarna, alltså ingen råspont så det inte finns organiskt material som kan mögla, samt att fukten kan vandra ur genom duken,huset andas...
Jag tycker det låter som ett väldigt bra alternativ och jag hittar inga direkt negativa åsikter på nätet.
Har ni några synpunkter på att lägga sådan duk?
Jag har difföppen duk som undertak.
Det ersatte jag masonit som jag hade tidigare.
Jag har dock inga pannor utan plåttak.

Klimatet på vinden känns mycket fräshare än när det var masonit även fast jag inte hade några fukt eller mögelproblem tidigare
 
A
TheGame skrev:
Jag har difföppen duk som undertak.
Det ersatte jag masonit som jag hade tidigare.
Jag har dock inga pannor utan plåttak.

Klimatet på vinden känns mycket fräshare än när det var masonit även fast jag inte hade några fukt eller mögelproblem tidigare
Alltså difföppen duk direkt på takstolar? Vad var det som gjorde att du valde att lägga det istället?
 
Kent85 skrev:
Alltså difföppen duk direkt på takstolar? Vad var det som gjorde att du valde att lägga det istället?
Jag valde det pga jag tyckte det var vettigaste bytet från masonit.
Vinden mådde bra och ville inte ändra klimatet om man säger så.
Duken är till skillnad från masoniten även trampsäker så då kändes takjobbet säkrare
 
Redigerat:
A
Ok då förstår jag. Hade du även offert för att lägga råspont eller liknande? Fick min offert idag för den difföppna plasten, skiljer typ dubbelt så mycket(!!) i arbetskostnad mot företagen som lägger råspont och papp. Kan detta vara rimligt?
 
Nej jag tog aldrig nån offert på råspånt men dubbelt så dyrt är inte orimligt.
duken var billig och lätt att lägga, stora rullar som täckte mycket. gjorde jobbet själv med 1 medhjälpare :)
 
A
Lite tvetydigt, menar du att det inte är rimligt? :)
 
Tänkte och skrev samtidigt ;)
Jag tror att råspånt är dubbelt så dyrt som duk. Om det var det du menade.
Menar du att duk är dubbelt så dyrt som råspånt så låter det orimligt
 
A
Precis, det är orimligt att lägga en difföppen duk skulle vara mycket dyrare än råspont med papp

Får se vart detta projektet komma landa :p
 
Ja med tanke på att duken är billigare, går snabbare och lättare att lägga låter det märkligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.