Hej,
Dags för takomläggning, och då vi vill behålla så mkt som möjligt av allt så kommer vi att jobba med oljeboard, strö- resp bärläkt och låta det gamla spåntaket vara kvar under. Givetvis återanvänder vi det tegel som är helt.

Jag efterlyser lite praktiska tips från er som redan gjort detta om ni orkar.
Gärna med lite detaljer kring hur ni gjort. vad upplevde som fördelar med det ena eller det andra sättet?
Undrar bland annat om det är det mer praktiskt att lägga skivorna nedifrån och upp eller från sida till sida (givetvis med överlapp så att allt rinner på rätt sätt). Hur gör man i resp fall? Hur man får något att gå på när man lägger sida till sida kan jag förstå OM spåntaket håller att stå på, men nedifrån och upp? var tusan står man efter andra skiftet board? Spikar bärläkten direkt och skippar ströläkt? Har snokat runt på forumet, men inte hittat ngt så konkret. Det är mest board vs råspontdiskussioner i detta sammanhang.

Säkert korkade frågor för er som gjort detta tusen gånger, men detta sätter myror i huvudet på mig och den som inte frågar får heller inte svar brukar jag tänka. Hoppas på massor med tips och knep i byggvårdstakläggningssammanhang.

PS (och lite OT): Är spekulant på 100 m2 3-kupigt tegel att komplettera med om det är ngn som har eller känner till var det kan finnas. Hedenstedts var inte en framkomlig väg dessvärre då det tydligen är relativt ovanligt. Har spejat av hela bygden efter liknande, men inte hittat ngn som vill skiljas från sina pannor. Håller till i norra Roslagen. PM:a gärna om du har ngt som kan vara av intresse.

Tack på förhand!
 
Jag har sommarstuga i trakterna kring kungsberget i gästrikland. Där har jag sett några lador i kraftigt förfall som är klädda i vad som ser ut att vara trekupigt tegel. Har dock ingen aning vem som äger dessa lador eller om de är beredd att skiljas från detta tegel.
 
Jag har gjort på lite olika sätt, dels börjat med att spika masoniten uppe vid nocken och sedan arbetat neråt (givetvis skjutit in den undre skivan under kanten på den övre skuvan) sedan på med ströläkt och därefter bärläkt. Nu senast började jag i underkanten och spikade så långt jag kunde sträcka mig (2 liggande skivor) och spikade sedan ströläkt och bärläkt upp till samma nivå för att ha något att gå på när jag spikade den övre halvan.

Innan läkten är på plats är det lite halt och lurigt på taket så jag brukar spika masoniten sparsamt så att den hänger på plats och sedan snabbt på med läkten så kan jag enkelt klättra omkring och spika masoniten noggrannare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.