Hej,

Som rubriken.

Finns det sådant av känt märke?

Verkar som alla uttag med små laster har snabbkoppling. Gör inte så mycket om det glappar lite då...:(

Mvh
 
18 950 36 - 3-polig utan jord och krok, skruvanslutning
 
Gör man riktigt när man trycker i ledarna så glappar det inte i snabbkopplingar. Snabbkopplingar är snarare bättre än skruv ur det hänseendet i.o.m. att en fjäder håller ständigt tryck på kopparn oavsett hur mycket den "sätter sig".

Jag tror att dagens snabbkopplingar är mycket bätte än gårdagens..

//Patrik
 
18 950 46 samma fast med krok
 
18 950 46 blir perfekt. Ser den inte på deras hemsida? Men den finns i nån trycksak "Eljo Lampdon".

Tack Rikard!
 
Patrik_Hed skrev:
Gör man riktigt när man trycker i ledarna så glappar det inte i snabbkopplingar. Snabbkopplingar är snarare bättre än skruv ur det hänseendet i.o.m. att en fjäder håller ständigt tryck på kopparn oavsett hur mycket den "sätter sig".

Jag tror att dagens snabbkopplingar är mycket bätte än gårdagens..

//Patrik
Problemet jag har sett är att folk inte skalar tillräckligt långt. Och då är det svårt att få den att sitta.
 
Jag gillar verkligen klämkopplingar då skruvar har en tendens att lossna efter en tid. Och jo det finns klämkopplingar för stora laster med :)
 
Eller snabbkoppling då ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Problemet jag har sett är att folk inte skalar tillräckligt långt. Och då är det svårt att få den att sitta.
Ja, men då har man ju inte gjort riktigt... Man kan inte skylla på snabbkopplingarna när det är "skit bakom ratten" som är orsaken.. :cool::rolleyes:

//Patrik
 
Jo det kan man. Om tekniken försvårar att man använder den rätt. Jag är mycket förtjust i "When interfaces kill, what really happend to John Denver" av Bruce Tognazzini (http://www.asktog.com/columns/027InterfacesThatKill.html) Som tar upp just det här. I flygbranschen så skriker man alltid "pilot error" även när piloten inte hade en ärlig chans att göra rätt.

Så det är nog helt rätt som elsäkerhetsverket rekommenderar. Hemmapular man så skall man välja hissklämma/skruvklämma eftersom det är svårare att göra fel med dem för den oinsatte. Det som är rätt för proffs är det inte nödvändigtvis för amatören. Eller, "ubåtar är bättre än wago" om man bara skall göra några stycken. Och inte jobbar på ackord. :)
 
Det STÅR ju på de flesta snabbkopplingar (kanske inte de av tveksam kvalité) hur mycket man ska skala. Kan man inte läsa kanske man ska börja i den änden :)
 
Njae, problemet är väl snarast att man använder ögonmått istället för att mäta. Kul test, be dina arbestkamrater dra två streck på ett papper en, fem och tio centimeter emellan med ögonmått. Mät och jämför.:)
 
Om det står angivet i millimeter men det inte finns en skalenlig bild (helst direkt på apparaten) så finns det förbättringspotential...

En annan variant (gärna kombinerat med skalenlig bild) är ett litet inspektionshål där man ska kunna se koppartråden om man skalat tillräckligt...
 
Det brukar vara en bild som visar en 11 mm skalad EK också. I alla fall på Eljo Trend.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.