Vi renoverar vår källare och ska nu göra om den gamla tvättstugan till badrum. Idag finns det en ventil som ska transportera gammal luft vidare till pannrummet och vidare genom murstocken.

Då huset byggdes för självdrag och oljepanna fungerade det säkert då, men för 20 år sedan installerade de som vi köpte huset av fjärrvärme och vi har själva bytt till energisnåla fönster så den från början tänkta ventilationen fungerar säkert inte så bra nu.

Min första tanke var ju att montera en PAX-fläkt i det blivande badrummet men då det i samma (tror jag) ventilationskanal finns en ventil i vardagsrummet en våning upp funderar jag nu på hur det kommer att bli.

Trycks inte den användna luften från badrummet ut i vardagsrummet med en sådan lösning? Finns det någon form av "backventil" som vi kan montera i vardagsrummet för att den fuktiga badrumsluften ska passera upp genom murstocken, eller kan man montera en fläkt på taket/skortstenen som suger den använda luften upp genom kanalen och förbi vardagsrummet?
 
Har surfat runt lite till och hittat info om takfläktar, skulle det kunna vara något tro?
 
En mycket bättre ide för att fixa ventilationen i huset, hastigheten på fläkten styr du med en transformator som har flera olika lägen eller ev en tyristor (dimmer)
 
elmont skrev:
En mycket bättre ide för att fixa ventilationen i huset, hastigheten på fläkten styr du med en transformator som har flera olika lägen eller ev en tyristor (dimmer)
En mycket bättre idé, då syftar du på den takmonterade fläkten eller? Är helt novis på vent... :(
 
Ja en fläkt på taket är mycket bättre, den kan ge dig en bra ventilation i hela huset, en Pax ger bara en lokal förbättring
 
Ok, jag ser vad du säger! En ny fråga då, kan man montera en sådan takfläkt på en ventilationskanal som mynnar ut i skorstenen och precis bredvid två rökkanaler som används?
 
Du ska fråga en plåtslagare så fixar han en "krona" att sätta på skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.