Hej !

Har en fundering !

Om man har en takmonterad fläkt, är det ett krav att "fläktrören" går spikrakt uppåt & ut, eller kan man dra kanalerna ett par-tre meter åt sidan & sedan ut !?
Förstår Ni vad jag menar ?

Jag har befintliga kanaler, men vill flytta spisen & göra en köksö & tänkte då att man kanske kunde nyttja befintliga takgenomföringar, eftersom detta finns sedan tidigare...

Någon som vet vad det finns för regeler och/eller rekomendationer !?

Tack på förhand
 
Ingen som vet ?????????? :'(
 
Enda kravet vad jag vet är att de skall vara möjliga att inspektera / göra rent. Men det kan finnas andra anledningar till att man vill hålla antalet krökar till ett minimum. Prestanda och ljudnivå t.ex.
 
Eftersom rören kommer att gå upp på vår vind är inspektionsmöjligheten inga problem
Vad gäller ljudet så hade jag en idé om att sätta en kanalfläkt i rören uppe på vinden & sedan lägga isolering runt.

Om man har en fläktmotor i kåpan & en på vinden & dessa körs samtidigt, är det helt fel?
 
Klart du kan dra rören åt sidan. Och endast en fläkt på vinden ger ju mkt låg ljudnivå!
 
Jag har för mig att jag läst i någon annan tråd här att sotaren kanske inte godkänner en installation med för många/för kraftiga vinklar. Om man lätt kommer åt att inspektera (även insidan av fläktkanalen) uppe på vinden så borde det väl inte vara några problem, men eftersom sotaren ska godkänna installationen så är det bra att ringa kommunens sotare innan för att kolla.
 
Det du behöver tänka på är att se till att det finns inspektionsluckor vid varje krök. och att röret skall vara brandisolerat i hela sin längd (även ned genom taket till köket).

Efterssom det skall gå i ett kallt utrymme så måste du fundera över kondens. Jag skulle tro att brandisoleringen löser det samtidigt.

Enligt vad jag har hört så måste röret dessutom vara ett "riktigt" ventillationsrör, de böjbara metallrör som finns är enligt vissa inte typgodkända för imkanal.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.