Hej alla byggare,
Takläggaren tyckte vi skulle låta den gamla oljemasoniten ligga kvar och spika den nya över den gamla - är inte det fusk?
Jag förstår att det är enkelt ur ett väderperspektiv då oron för regn minskar.

Hur tänker ni?
 
Låt den vara kvar, oljemasonit är bara på nyare hus för att det är billigare än råspont och blir som en hängmatta mellan takstolarna. T.o.m sätts en duk i bland. Mycket bra tänk av snickarna då borttagningen riskerar genomvåt isolering på vinden. Inget fusk med det.
 
J jonaserik skrev:
Låt den vara kvar, oljemasonit är bara på nyare hus för att det är billigare än råspont och blir som en hängmatta mellan takstolarna. T.o.m sätts en duk i bland. Mycket bra tänk av snickarna då borttagningen riskerar genomvåt isolering på vinden. Inget fusk med det.
Okej känns bara surt eftersom vissa skivor är fula på undersidan och det kommer man alltid och se från vinden och vid en besiktning kommer det och anmärkas på.
Hur det ser ut mellan skivorna kommer man inte heller att se.
 
Bara att betala för att ta bort de gamla, det bestämmer ju du själv.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara att betala för att ta bort de gamla, det bestämmer ju du själv.
Byggaren vill ha kvar den för risken för regn och efterföljande fuktskador minskar.
 
Jag hade nog gärna haft en liten luftspalt mellan lagren med oljeboard. 12 mm eller så bör räcka. Bara precis så det blir lite luftning. Tänker att det kan mögla där annars eftersom oljemasonit blir genomfuktad.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag hade nog gärna haft en liten luftspalt mellan lagren med oljeboard. 12 mm eller så bör räcka. Bara precis så det blir lite luftning. Tänker att det kan mögla där annars eftersom oljemasonit blir genomfuktad.
Takbytet blev inställt eftersom sommaren är som den är och vi vill få bort den gamla masoniten eftersom Anticimex besiktningarna som vi har i vår försäkring garanterat kommer att klaga på den dubbla masoniten som dessutom är bitvis skadad på sina ställen - blir ett jäkla lapptäcke.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.