Hej!

Har läst många trådar om taklyft etc men inte hittat det som intresserar mig just nu...

Utgångsläget är ett 1-plans med källare (100+100kvm), sadeltak 26 grader. Min tanke var att bygga ytterligare ett helt plan (till 2-plans med källare) och istället för sadel- eller mansardtak vill jag ha mer "modernt stuk" genom ett icke brutet tak alternativ ett tak med två fall i olika nivåer. Se denna bild så förstår ni vad jag menar. Så här såg detta huset ut före taklyftet. Bilderna har inget med mitt projekt att göra.

Nu till mina funderingar:
- Något som har erfarenhet av denna typ av taklyft?
- Vad talar för resp emot denna lösning jämfört med t ex ett mansardtak?
- Prisskillnader? Vilka delar påverkar priset mest?
- Hur fördelar sig lasten på mitt befintliga hus i de olika lösningarna? (har idag inga bärande väggar)
- Någon som går i samma tankar och kanske rentav tagit in offerter på dylik lösning?

Kan nämna att jag tänker upphandla ett "skal" och sedan göra så mycket som möjligt själv. Tänkt planlösning är 2st sovrum á ca 20kvm, 1st allrum á ca 45kvm, 1st WC och 1st garderob. Bygglov kan jag få för alla varianter av tak.

Mvh
/Per
 
Pulpettak heter det förståss som jag är ute efter... här är ett ett annat intressant projekt...

/Per
 
Är också intresserad av denna tråd, ingen som har mer info ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.