Hej

Funderar på att göra ett taklyft. Har ett åtvidabergshus från 84 på 13,5 * 7,5 m. Vill höja takvinkeln så vi får 1,5 plan, inte lägga på en hel våning. Någon som gjort liknande eller vet ungefär vad man ska räkna med. Yttertak med allt utvändigt arbete (panel, plåt, pannor, hängrännor o vindskivor osv) samt isolering och innertak (innerväggar o trapp osv tänkte vi göra senare).

Någon som har erfarenhet av bolag som gör detta mottages tacksamt.

MVH
Oskar
 
Hej!
Vi håller på just nu och bygger om vårt 1-planshus till 1,5-planshus med ett taklyft. Vi gör om taket till 45 graders lutning med 70cm förhöjt väggliv. Vårt hus är 18x8m, så det blir rätt stor yta på övre plan även om det blir mycket snedtak.

Vi var i kontakt med alla de etablerade taklyftarföretagen men i slutändan blev det så att vi bygger det i lösvirke på plats med en annan firma. Du kan läsa en hel del om vår beslutsprocess etc på min blogg här:

http://www.blackandzinc.com/

Jag förstår att det är intressant att höra vad saker och ting kostar men jag vill ogärna skriva om sådant publikt, här eller på bloggen. Allmänt är det nog så att ett taklyft kostar ungefär som att bygga en utbyggnad i markplan per kvadrat, dvs det blir inte direkt billigare för att man slipper göra en grund. Iaf om man har ett hus som är rättså vekt byggt, som vårt 70-talshus. Då kostar förstärkningarna en del ist.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Hej Tommy!
Jag planerar också att lyfta taket med 70-90 cm och bygga om till 1,5 plans villa. Vilken firma är det som bygger om din villa nu? Kan du rekommendera den? Hur lång tid tar det? Vilken kostnad blir det per löpmeter?
Tacksam för mer information eftersom jag just har påbörjat processen och känner mig vilsen.
Med vänlig hälsning,
Hans
 
Hej Hans!
Om du inte redan gjort det, gå in och kolla lite på vår blogg. Jag har försökt beskriva mycket runt själva beslutsprocessen och hur vi valde vilken typ av byggföretag vi ville anlita osv.

Tiden det tar beror mycket på om ni väljer en firma som gör mycket av jobbet på fabrik och monterar övervåningen på ett fåtal dagar. Vi valde att bygga i lösvirke, bl a eftersom taklyftarföretagen (som bygger på fabrik) hade svårt att lösa vissa delar av vår konstruktion som vi ville, samt att vi gärna ville ha en firma som gör allt klart så vi slipper samordna med flera firmor. För oss tar det hela ca 6 månader.

När det gäller kostnaden så blir det nog ofta jämförbart med andra utbyggnader i markplan, dvs nånstans mellan 15-25tkr per kvm. Men om man kan tänka sig att göra vissa delar själv så kan man ju förstås kapa kostnaden. Jag vill inte så gärna gå in på exakta priser på ett öppet forum men du kontakta mig via personligt meddelande så kan vi gå in på mer detaljer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.