Är bra sugen på att göra ett taklyft nu i sommar, men har vart i kontakt med dom välkända företagen, å dom ville ha 580k för att lyfta på takstolar med råspont,papp å isolering, panel å fönster på gavlarna, avväxlingsbalk genom hela huset 10,7m med stolpar, mansardtakstolar 8m spännvid.
Tyckte de lät väldigt saftigt. Får man ju ett helt hus för i byggsats.

Så undrar om de finns några som byggt själv i lösvirke å va det landade på för ca kvm pris ?

har skickat ut prisförfrågan till en takstolsfirma å Karl Hedin för att se va materialet kan gå på, för att se va man har till övers till hantverkare. Men vill göra allt invändigt själv, för att hålla budgeten nere, tänkte bara ta hjälp till att få de vädertätt snabbt.

Tror ni man klarar de på ca 400k ? Tänkt 3-4sovrum, liten toa, hall/allrum.
 
Vi har precis gjort detta och håller på invändigt nu.

Vårat landade på ca 370 k ink rot för utvändigt tätt och lösullsisolering. Dock utan fönster.

Blev ca 80kvm extra.

Så visst kan man klara sig på 400k
 
Fendras skrev:
Vi har precis gjort detta och håller på invändigt nu.

Vårat landade på ca 370 k ink rot för utvändigt tätt och lösullsisolering. Dock utan fönster.

Blev ca 80kvm extra.

Så visst kan man klara sig på 400k
Kan du vara mer specifik? Ingick ritningar(arkitekt, konstruktion), bygglov, dragning av el, VVS, ny trappa, byggställning, väderskydd, var du tvungen att mura upp skorstenen, hur lång tid tog det, bodde ni hemma under tiden?
 
Gambino skrev:
Kan du vara mer specifik? Ingick ritningar(arkitekt, konstruktion), bygglov, dragning av el, VVS, ny trappa, byggställning, väderskydd, var du tvungen att mura upp skorstenen, hur lång tid tog det, bodde ni hemma under tiden?
Vi gjorde väldigt mycket själva och håller fortfarande på men det som ingick i priset var:

Byggställning, kranbil, virkestransporter.

"stomresning" takstolar, pannor, papp, råspont, vindskivor, plåt, limträpanel, foder, mm alltså utvändigt tätt.

invändigt: mellanbjälklag, luftspalt, isolering, plast, gles, limträ balk och stolpar till förstärkning.

Det vi gjorde själva och som inte var med i priset:

Bygglov, Kotrollansvarig, El, Vvs, Ritningar (dock så får man takstolsritningar med beräkningar från takstolsfirman)
Mura skorsten ca 2 m, riva taket, container

ca 2 veckor tog det tills all papp var på (vi hade vädret emot oss regnade varje dag mer eller mindre)
sen ca 3-4 veckor till.

Ja vi bodde hemma under tiden.
 
  • Gilla
Gambino och 1 till
  • Laddar…
De låter ju bra, hur mycket kostade hantverkarna, och vad landade materialet på ? Fick du nå bra rabatter på materialet ?
Väntar med spänning på min material offert.
 
Redigerat:
Har för mig att materialet låg runt ca 230k inga direkta rabatter utan tog allt via snickarna så de ansvarade för att allt var på plats vi rätt tidpunkt.
ställning, kranbil och transporter hamnade på ca 20-25k och resten till hantverkarna plus max rot.
 
Tackar då har ja lite riktlinjer å gå på, vårat ev. taklyft kommer åxå bli ca 80kvm så då borde siffrorna stämma rätt så bra.
Fått in en offert på valsat plåttak på150k med rot, men väntar på svar från en till takfirma. Så de drar ju iväg lite om man ska ha de taket,men de har ja nästan bestämt att de blir, trotts de högre priset.
 
Är också intresserad av detta då jag går och planerar/drömmer om framtida taklyft. Tar gärna emot tips på hantverkare, materialinköpsställe om ni hittar någon med bra pris som verkar pålitlig (PM:a om ni inte vill skylta med företag här).

Jag har bara kollat med de stora prefab-leverantörerna (Borkas, Åtvidabergs tak...) hittills och har också intrycket att man får betala ganska mycket extra för den bekvämlighet det innebär.
 
Håller på å väntar förfullt på material offerter från Karl Hedin å Beijer så lägger ja upp priserna här sen, samt takstolarna.

Ja har som mål att få de helt färdigt med allt på Max 500k får se om vi lyckas, då är de viktigt att man får Bra och effektiva snickare, annars springer snabbt timmarna iväg. Men som sagt blir en hel del egna timmar man får lägga ner.
 
Malten skrev:
Håller på å väntar förfullt på material offerter från Karl Hedin å Beijer så lägger ja upp priserna här sen, samt takstolarna.

Ja har som mål att få de helt färdigt med allt på Max 500k får se om vi lyckas, då är de viktigt att man får Bra och effektiva snickare, annars springer snabbt timmarna iväg. Men som sagt blir en hel del egna timmar man får lägga ner.
Blir intressant att följa! Hur gjorde du med bygglov och ritningar? Har du redan anlitat en arkitekt och konstruktör eller har du bara skissat själv än så länge?
 
Har bara skissat själv än så länge, har de väll rätt så bra med att en på firman fixar konstruktionsberäkningar å känner säljare på både Beijer å Karl Hedin, plåtslagare, snickare, elektriker, så hoppas på att komma lite billigare undan än normalfallet. Men ja betalar för tjänsterna, för har lärt mig att annars tar de låååång tid, om de ska passa för att hjälpa byta tjänster med kompisar.
 
Vi gjorde ett taklyft med Mansardtak och det gick till ca 500K med stolar (cc600, nya regler tydligen)råspånt papp gles balkar fönster panel isolering ställning osv. Då var jag hemma i två veckor och hjälpe till. Mest med dricka och fika =D Så 580K låter ju inte helt tokigt med hantverkare till det mesta.
 
Fått in första offerten nu från Karl Hedin, med mina rabatter. Landade på 160k vilket jag tror är ganska bra.
Mansardtakstolar 7,7M 63/27 grader, och mellanbjälkar. Limträbalk med 5st pelare,
Takpapp, råspont, läkt, masonite, isolering, gles, Osb, gips, huntonit innertak, golvspån, 5st innedörrar, 4st 12x13 fönster SP Vrid Alu/trä, laminatgolv, ytterpanel, foder, smygar, lister. Plast och tejp, vindskivor, skruv å vinkeljärn.

Ska kolla upp pris till eldragningen, toan, förlänga skorsten och en trappa. Sen e de väll dax att börja gå till banken :)
 
Det lät ju verkligen som ett bra pris. Hoppas du hittar bra hantverkare också!
 
Mina takstolar och limträ kostade 96K....så allt det för 160K verkar inte så farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.