Hej. Jag är i startgroparna o ska börja på mitt fristående uterum. Har lite bry o förstå dehär med o räkna ut taklutningen. Jag ska ha takpapp o som jag har förstått de så räcker de med 5 graders lutning. O nu till den stora frågan. Taklängden är 4 meter långt så hur mycke ska man höja då? Mvh
 
4000 mm horisontellt och 5° ger ett vertikalt fall om 350 mm

http://www.takstolsfabriken.se/berakningshjalp-taklut/

PS
Robinystad skrev:
...de e inte så att du kan hjälpa mig o räkna ut dimensionen på limträbalken som jag ska?
Tyvärr, långt över min förmåga :surprised:
Men det finns andra här som är duktiga på dimensionering och hållfasthet.

(Kul att citera ett senare inlägg :) )
 
Redigerat:
  • Gilla
Robinystad
  • Laddar…
Då förstod man uträkningen trots allt :D de e inte så att du kan hjälpa mig o räkna ut dimensionen på limträbalken som jag ska?
 
Förresten, varför limträbalk och var?

Jag förstår inte riktigt hur altantaket skall se ut.
Är det inte bare ett enkelt låglutande "pulpettak"?
 
De blir pulpetak o limträbalken blir bärlina på långsidan där de ska va skjutglas partier.
 
För att kunna räkna ut lämplig dimension på en limträbalk måste man känna till 1) Takytan i horisontalplanet, 2) Takets egenvikt (dvs vad det består av) och 3) Var byggnaden finns, för att ta fram korrekt snölast. Det räcker inte med Skåne, då det är stor skillnad på Falsterbo och Örkelljunga. Vanligtvis kommer man fram till alternativa dimensioner med olika bredder. Då är det bra att veta vad limträbalken skall läggas upp på, dvs stolpdimension.
 
Vi köpte glaspartier och limträbalk (ej hela uterummet) hos Willab, de räknade ut lämplig dimension åt oss. Vi hade säkert kunna köpa balken lite billigare någon annanstans, men de hundralapparna vi hade tjänat var trots allt en ganska liten summa i sammanhanget...
 
Ja hittade uträkningsprogram till limträbalken så de blir förhoppningsvis rätt.
 
Det är mycket bättre och förmodligen billigare att gå till Willab än att använda uträkningsprogram om man inte själv är kunnig i byggnadskonstruktion. Användningen av de senare leder ofta till ordentliga överdimensioneringar som helt klart har ett pris.
 
Just altaner brukar ju inte dimensioneras så kraftigt som stommar i hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.