Jag är lite sugen på att bygga mig ett "litet" skärmtak på tomten.
Jag har lite bilar som just nu står under bar himmel så jag tänkte mig att det skulle kunna finnas utrymme för en 4-5 bilar i alla fall.

Tanken är att i framtiden bygga ett rejält garage där jag obehindrat kan skruva med bilarna året om sen men fram tills dess så vill jag förvara dem under tak och även efter det att garaget står klart så är det bra att ha ett ställe att ställa under bilarna på eftersom alla inte kommer att få plats i det uppvärmda garaget sen i alla fall. Det "riktiga" garaget planerar jag med andra ord att bygga på en annan plats på tomten.

Måtten jag har tänkt mig är "inte över 12x6 meter" (jag har med andra ord inte funderat så mycket över måtten alls mer än hur många bilar som ska få plats).

Jag vet inte om jag ska gjuta ned galvade stolpar eller om jag ska köpa färdiggjutna plintar och sen bygga i tryckimpregnerat virke ännu men taket blir ju korrugerad plåt i alla fall. Vilket skulle ni välja? Det måste ju stå pall för en "Gudrun" om det skulle komma en sån någon gång.

Jag bor utanför stadsplanerat område vilket innebär att ibland krävs det bygglov och ibland så räcker det med en bygganmälan så jag "drog iväg" (varför säger man så?) ett mail till kommunen och frågade vad som gäller och det jag fick till svar var att de vill att jag ritar ut på en karta var på tomten jag har tänkt att bygga samt att de vill veta hur högt jag har tänkt att bygga.

Den största bilen som jag skulle vilja få plats med är min VW Transporter T3 (det är alltså en buss det handlar om så den är ju lika hög hela vägen). Bussen är något sänkt men enligt de uppgifter jag hittar på nätet så är den från början 196cm hög. Mina andra bilar om jag öppnar motorhuven så är de max 185cm så det är med andra ord bussen som sätter måttet för minsta takhöjden och jag vill ju inte behöva skohorna in bilen så med sänkningen så är deffinitivt lägsta takhöjden 196cm så jag avrundar till 2 meter.

Sedan har vi ju måttet från innertak till yttertak. Hur grov takregel att fästa plåten i behöver jag?
Slutligen kommer lutningen på taket och det kommer ju att vara högre där man kör in än i bakkant men hur många graders lutning vill man ha? 4°? Lutningen avgör ju högsta höjden på taket.

Detta är de uppgifter kommunen vill ha men när vi ändå är igång så kan vi ju ta det där med måtten också.
Hur mycket överhäng bör jag ha framför respektive bakom bilarna. Detta måttet är ju det som bestämmer djupet på taket. Bygger jag väggar bakom och på sidorna så kan jag ju ha mindre överhäng för då kommer det inte att regna in oavsett.
Hur brett bör jag ha per bil?
Jag vill kunna öppna och stänga dörrarna samt kunna backa in utan att riskera att repa de andra bilarna samt att kunna gå emellan bilarna men det är inte nödvändigt att kunna öppna dörrarna mer än att man kan klämma sig ut utan att det blir dörruppslag på bilen bredvid.

Det gör absolut ingenting om det blir stolpar inne under taket för att hålla upp tyngden.
 
Jag får väl "bumpa upp" tråden då.
Brukar ju inte dröja särskilt länge innan man får några svar på det här forumet.
 
B
https://www.svenskttra.se/bygg-med-tra/om-limtra/dimensioneringshjalp/

har du kollat där? Finns en del gott kring dimensionering av takstolar med mera, även om jag kan tycka att det emellanåt föreslår lite väl stora dimensioner. Säger jag som kan acceptera att skotta tak från snö 1 gång vart 10:e år eller så.

Jag hade gjutit egna plintar, och tagit stolpskor. Grannen min som byggde efter Gudrun gjöt ner ett par oljefat fyllda med betong med lämplig stolpsko, för att vara helt säker på att vinden inte skulle kunna dra upp förankringen.

Innerhöjd. Kanske ska dimensionera för takbox?

Bredd. ställ upp några bilar (normalbreda, eller extra breda) på lagom avstånd från varandra, och mät vad som är lagom för dig med tanke på öppning av dörrar, och beräkna en lagom bredd för helheten. Lägg ut på marken i skala 1:1 så du ser hur det blir. Och lägg på lite till, det känns som man alltid bygger för litet.

Jag tycker lågt sluttande tak samlar löv, ser smutsigt och faktiskt lite tråkigt ut. Jag tycker 25 graders vinkel är rätt lagom. Det blir inte liggande så mycket löv då. Men rita några olika alternativ och se hur totalhöjden påverkas. Det kanske påverkar intrycket på ett negativt sätt om det täcker utsikt med mera.

Takplåt tror jag kräver runt 14 graders lutning. Men läs instruktionen från tillverkaren av plåten, det varierar med vilken typ av plåt. Jag hade i alla fall inte valt 4 graders vinkel.

Jag kan tycka det är bra med 30-40cm överhäng. Då skyddas ju ev panel om man konverterar detta till någon slags carport med väggar/ garage lite bättre av taket. Men det är ju en estetisk fråga också. Det finns ju hus med 2cm överhäng också. Jag skulle tro att jag föredrar lite mer överhäng än genomsnittet i befolkningen.

Jag läste nån rapport om sambandet mellan fuktproblem i panelen (för hus) och överhänget. Det är en riskfaktor att skippa överhäng. För hus. I detta fall kanske det kvittar.
 
Ja att behöva skotta rent taket från snö då och då med några års mellanrum räknar jag ju med och det innebär ju att man måste dimmensionera taket både för snöns tyngd men även för att kunna gå uppepå för satt avlägsna snön. Med en lutning på 14 grader så innebär det att det kommer skilja 1,5 meter i höjd om jag bygger 6 meter djupt. Troligtvis bygger jag förvisso kortare men det känns ändå som extremt mycket om man t.ex jämför med mamma och pappas carport där det inte kan skilja mer än några få decimeter på 5 meters längd. "Sinusformat" plåttak. Jag får leta rätt på en typ av plåttyp som möjliggör små lutningar helt enkelt. Jag hade inte kollat den länken tidigare men nu när jag har gjort det så känns det lite svårnavigerat för att hitta just den informationen jag är ute efter.

Jag äger ju ingen takbox men å andra sidan så även om jag skaffar en så tror jag inte att en styck Saab 9-5 med takbox blir speciellt mycket högre än en VW T3 utan takbox. Men bredden får jag väl antagligen höfta mig fram till genom att mäta bilarna så som du föreslår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.