Hej,

Jag ska bygga ett hus i funkis stil med pulpet tak, jag har lite problem med val av taklutningar till huset. Det är egenltligen tre olika tak som ska samspela. De alternativen jag har är:

20 grader och 14 grader (huset på bilden uppe till väster)
20 grader och 18 grader (huset på bilden uppe till höger)
18 grader och 14 grader (huset på bilden nedtill)

Hur hade ni gjort?
Tar gärna emot synpunkter eller andra förslag.
 
  • tak_18-14pulpet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak_20-18pulpet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak_20-14pulpet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorstenen på det nedersta förslaget set väldigt tokig ut, de övre förslagen ser bättre ut map. på det.
 
Personligen tycker jag att de här förskjutna taken är lite märkliga, iallafall om höjdskillnaden på dem är så liten som här, och om det dessutom inte har utnyttjats till några fönster elelr så. Ser inte alls funkis ut för mig, utan som ett vanligt 70-talshus där halta taket halkat ner lite, särskilt om man som många nu gör (och som din paln verkar vara?) bygger dem helt i trä.

Att kalla detta för pulpettak är falsk marknadsföring, det är ett förskjutet sadeltak.
 
Benämingen av taktypen spelar mindre roll, min fråga var mer vilken typ av kombination av taklutningar och volymer på huskropparna som skapar vackrast proportioner.
 
Ett normalt sadeltak blir mitt svar då. Pulpettak är snyggt, men då ska det vara på riktigt.
 
18 och 14 grader tycker jag ser trevligast ut. Det som gör skillnaden är att det är lite skillnad i vinkel så det inta blir samma. Det känns som att det förstärker intrycket av att det är två olika huskroppar som sitter ihop om det är olika vinkel.
 
Med ett normalt sadeltak får jag ju ha olika höga väggar om jag väljer att ha en betongplatta utan nivåer.

ang. fasad material och utformning är detta ännu inte klart.

Med pulpettak på riktigt menar du då endast ett svagt lutande tak?

Följande hus har gett inspiration för detta hus:

http://www.a-hus.se/web/Larod_2_1.aspx
http://www.myresjohus.se/Vara-hus/1-planshus/hus-avanti.aspx

Finns det några råd ang. de taklutningarna jag har som alternativ?

Om det inte framgår så är detta kortsidorna på huset som visas på bilderna
 
Oj nu ser jag att jag angett fel, det ska vara

18 grader och 14 grader (huset på bilden uppe till väster)
20 grader och 18 grader (huset på bilden uppe till höger)
20 grader och 14 grader (huset på bilden nedtill)

Jerk: vilken tyckter du var bäst (menar du den längst ned?)
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Jackozew skrev:
Hur hade ni gjort?
Tar gärna emot synpunkter eller andra förslag.
Jag hade skippat hela idén med pulpettak med nivåskillnad och byggt ett vanligt sadeltak. Ser bättre ut, tidlöst, mycket enklare konstruktion.
Nuvarande konstruktion krånglar bara till det utan att tillföra något mervärde.
 
Nej det är helt fel tycker jag. Kul med detta utseende på hus och det tillför mycket med lite takhöjd men jag är partisk i frågan. Har själv denna lösning men vi har gjort så att den högre delen av huset är den största av huskropparna med störst taklutning ( 18 grader). Jag tycker att det blir trevligare proportioner så. Det är ganska härligt med 4.3 m på högsta delen. Man måste dock komma ihåg att det blir stökig ljudmiljö så den behövs göras vissa åtgärder för att slippa detta. Speciellt om man har barn:)
 
Tycker ni att det är konstigt att som på den nedersta variant där de två lägre taken(på baksida hus) möts i nock där takdelarna har olika lutning eller ska man försjuta taken som på de två andra alternativen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.