Hej!
Jag har precis lagt om innertaket och målat/tapetserat väggarna. Jag har gjort så gott jag kunnat för att göra snygga övergångar mellan vägg och tak men där tapeten sitter misslyckades jag något, och överallt finns såklart risken att det spricker framöver (små sprickor i färgen syns redan).

Så nu funderar jag på taklister. Vad är snyggt till ett modernt renoverat hus med slätt gipstak?
Dörr- & fönsterfoder och golvsocklar är raka fabriksmålat vita så det enda jag kan räkna bort direkt är någon stuckatur eller allmogevariant..

Ett alternativ är såklart att köra utan lister och kanske försöka snygga till tapetranden med takfärg. Men om jag vill ha lister? Vad är mest stilrent? Smyglist? Hålkälslist?
 
Många tycker att taklister förfular och sliter med att få till övergången mellan tak och vägg. Jag tycker tvärtom att de gör rummet lite mjukare. Nu är detta förstås beroende på vilken stil det är på huset, men i ditt fall hade jag kört på hålkärlslist alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Stilen är stilrent och avskalat i grunden, och därutöver högst personligt och blandat :)

Jag är ute efter en modern och stilren look men känner att jag verkligen inte kan avgöra vilken taklist som passar in i det. Är nog mest rädd för att det ska bli dåligt tror jag. En "allt att förlora-känsla" lixom. Så jag blir jättepeppad av att läsa inlägg som ditt! Extra plus för konkret tips, tack! :)

Någon som har någon annan synpunkt? :)
 
Till enkla foder och fotlister passar nog en enkel skugglist bra. T.ex något i den här stilen.
Skugglister finns i de flesta material som plast, mdf, ädelträ och målad furu.

MDF_Skugglist_21x33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör utan tycker jag, taklister hör inte hemma i ett modernt och avskalat hem i mina ögon. Lätt att det ser "bonnigt" ut.
 
Kan du inte finna en diskret eller mkt enkel bård som limmas på längst upp? Det var visserligen modernt för många år sedan men du slipper fästa list.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Kör utan tycker jag, taklister hör inte hemma i ett modernt och avskalat hem i mina ögon. Lätt att det ser "bonnigt" ut.
Precis, kliniska operationssalar är riktigt mysiga att vara i ;).
 
  • Gilla
Freddex
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Precis, kliniska operationssalar är riktigt mysiga att vara i ;).
Jag minns inte att jag någonsin skrivit något om operationssalar? Däremot frågade TS om råd till sitt hem som denne vill ha modernt och avskalat med släta väggar. Med den målbilden passar inte taklister in.

Huruvida något är mysigt är dessutom högst subjektivt.
 
Jag har lister överallt i vårt hus, men det är från 50 talet...tycker det passar som en smäck med feta fina lister i vårt hus. Men skulle jag bygga nytt modernt kubistiskt hus med stora glaspartier så hade jag skippat allt vad lister heter!

Gammalt hus = Lister

Nyare modernt hus eller Funkis från 40-50 talet = Inga Lister!
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.