Jag ska sätta upp stuckatur, i form av färdiga lister från d-cor. Det sitter en eldosa där listen ska sitta hur löser man det på bästa sätt?
 
Svårt att säga vad som är bästa sätt. Allra bäst vore kanske att flytta dosan, men det blir ju ett rätt stort ingrepp, och dyrt. Jag antar att vi pratar om en infälld dosa. Så att det är ett doslock i vägen?

Man får under inga omständigheter bygga in dosan så den blir oåtkomlig för service och inspektion.

En variant kanske kan vara att stätta en stump av listen på doslocket. Men det blir ju inte jättesnyggt.
 
  • Gilla
hannah cheadle
  • Laddar…
C
Sitter dosan mitt ivägen, eller är det endast i kanten på listen?

Antar att det är fuskstuckatur av polyuretan eller frigolit?

Fördelen med polyuretanlist är att den är enkel att bearbeta med snyggt resultat. Jag var tvungen att göra ett uttag i taklisten för badrumsfläkten. Jag monterade listen, karvade ut uttaget, maskerade med tejp och sprutade in en klick polyuretanskum eftersom hålrummet på baksidan av listen kom fram, skar rent, spacklade, slipade och målade.

I mitt fall är det ju något som sticker ut så det blev riktigt snyggt, men om det bara är ett doslock ser det ju förstås lite konstigt ut med ett "hål" i listen.
 
  • Gilla
hannah cheadle
  • Laddar…
Listerna är av frigolit här är en bild på eldosan.
 
  • Eldosa installerad vid frigolitlist i takhörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, det var utanpåliggande dosor.

Som jag ser det så har du två alternativ. Antingen flytta dosorna. Då kommer du troligen att få byta ut någon eller några av kablarna som går till dosorna, de blir för korta efter en flytt. Är det en kabel vi ser även precis i vinkeln tak/vägg? Du får räkna med att det tar en elektriker ett par - tre timmar. Beror lite på hur långa kablarna är och i vilken mån det går att inte byta ut kablar.

Eller så låter du listen gå fram till dosorna och låter dosorna vara kvar.
 
H hempularen skrev:
Aha, det var utanpåliggande dosor.

Som jag ser det så har du två alternativ. Antingen flytta dosorna. Då kommer du troligen att få byta ut någon eller några av kablarna som går till dosorna, de blir för korta efter en flytt. Är det en kabel vi ser även precis i vinkeln tak/vägg? Du får räkna med att det tar en elektriker ett par - tre timmar. Beror lite på hur långa kablarna är och i vilken mån det går att inte byta ut kablar.

Eller så låter du listen gå fram till dosorna och låter dosorna vara kvar.
Tack för svaret. Det är ingen kabel i hörnet mellan väggen och taket. Har du någon aning vad det skulle kosta att flytta dessa med hjälp av en elektriker? Får jag inte bygga in dessa under listen?
 
Dosorna måste vara åtkomliga. Även om man i praktiken inte springer och besiktigar elkopplingar speciellt ofta, så måste det gå att inspektera kopplingarna utan att göra åverkan. Och OM något är fel, så måste det vara åtkomligt att arbeta med trådarna i dosan.

Tittar man på bilden, så ser det ut att vara hypotetiskt möjligt att ta bort dosan, vinkla ned kablaran som kommer ut ur väggen och montera dosorna lika långt under utloppet ur väggen som de idag sitter ovanför. Korta av kabeln som kommer nedifrån så den passar till dosan. Klarar sig den större dosan till höger, eller är den också i vägen?

En elektriker måste vagöra om det är möjligt att arbeta med de bef. kablarna, om de är gamla så finns stor risk att isoleringen i dem spricker när man börjar böja på dem. Det finns en äldre liknande kabeltyp som brukar kallas "dödskulo", skulle det vara sådana så kan man inte göra någonting utan att de spricker och ytterhöljet av metall blir strömförande. OM det är sådana så bör man passa på att byta ut dem vid renovering av rummet alldeles oavsett om det behövs av annat än elsäkerhetsskäl.

Jag vågar inte gissa på kostnad. Men det vi ser på bilden borde en elektriker kunna byta på 1 - 2 timmar, i värsta fall en halvdag. Men sedan vet ju inte hur det är med kablarna som kommer ur väggen, hur struligt det är att komma åt dem till sin andra ände, eller hur svårt det är att komma åt den synliga kabeln i hela sin längd. Räkna med 20 - 50 kr per meter kabel i material, och kanske 50 - 100 kr för nya dosor. Väljer du fel firma så kan material priset vara 5 - 10 ggr högre än jag gissar. Om du själv kan köpa material så handlar det om kanske 12 - 15 kr/m, och 20 - 30 kr för dosan, men de flesta elfirmor vägrar arbeta med material du köpt själv.

Arbetstid brukar kosta 6 - 800/h för elektriker, räknas från att de börjar plocka ihop materialet och sätter sig i bilen till dig. Och ofta tillkommer en skaplig summa för själva bilen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.