Hej,
Vid tidigare rumsrenoveringar har jag alltid använt lister av trä. Men nu börjar jag fundera på om det kanske inte bara är lättare med andra material utan även kan bli snyggare. Såg att det finns taklister från Gyproc av gips som man limmar fast med gipsbruk.

har någon här provat det?

Har någon erfarenhet av frigolitlister, blir det bra, eller känns det plastigt även sedan det blivit målat?

Vi tänkte ha ganska grova håkälslister utan några övriga krussiduller.
 
Vi har testat frigolit och trä, självklart blir trä allra snyggast. Frigolit är ju dock väldigt enkelt att sätta upp och dessutom att gera....enkelt att skära till med en kniv om man behöver specialvinklar också. Om frigolitlisterna funnits i snedtaksvariant hade vi nog valt det nu, men det fick bli trä istället.
 
Vi valde trä när vi byggde om. Hade plast eller något sådant hemma på prov, men det stämde inte med färgen (gul/vita ej kritvita) och kompisen som hjälpte till med bygget trodde att färgen skulle släppa om man målade på den.
 
Ja utöver trä, frigolit och gipsvarianterna så finns det ju diverse färdigmålade eller färdigfärgade av plast, MDF etc. Dom har jag inte övervägt att använda.
 
Jag har använt hålkärlslister av gips hos en kompis...Väldigt smidigt om man jämför med trä...man ser inte att det är gips nu när det är målat.kan jag varmt rekomendera.
 
jag är nyfiken på gipsvarianten, har bara sett den på Gyproc's hemsida. Någon som vet var den finns att köp (I Stockholm)?

Hur ligger den prismässigt? Billigare eller dyrare än trä?
 
Beror lite på vilken träsort vi pratar om...men jag kommer ihåg att han sa att den var dyr...ska prata med honom imorgon och se om han kommer ihåg pris...men som sagt ...grymmt smidig och arbeta med..
 
Vi satte frigolitlister i taket som vi sedan målade på med vanlig takfärg. Mycket bra resultat. Helt omöjligt att skilja från en målad trälist. Men som sagt, förutsättningen är att man målar med takfärg, annars ser de bara plastiga ut.

/Fredrik, Uppsala
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.