:confused:
Det rör på sig och vi är i beslutsvånda. Hur har ni andra gjort det i era kök där ni har kakladvägg med köksfläkt. Huset från 50-talet med snart helt nytt kök från golvåsar till innertak. Vi har fått tag på ungefär samma taklist som i övriga huset bara det att i köksdelen blir det lite mickligt att få till det just mellan köksskåp och den kaklade väggen pga kaklet byggt lite och kaklet inte går ända till skåpen. För att komplicera det hela lite till så är det lite vint och dant så det är en glepa mellan kaklet och taket. Taket är i trä och ska laceras i vitt, brukar listen vara samma färg som tak eller vägg, väggen är vit??
Brukar man sätta list vid kaklet alls och isåfall brukar den inte vara väldigt tunn typ en smyg?

lägg gärna in bilder så jag kan se. Min kamera är urladdad annars hade jag sluppit alla konstiga förklaringar.... tackar er som orkar fundera och hjälpa!
:confused:
 
Eller lägg bara mjukfog mellan kakel å tak. En bild på hur det ser ut idag skulle hjälpa!
 
Vet inte riktigt om det är det du menar, men vi har satt taklisten innan kaklet och kommer att kakla upp till den. Taklisten är i samma färg som taket.
 
Ok, vi har ju inte satt listen innan kaklingen då...hmm. Den list vi tänkt ha är av typ "svanhals" och kommer att laseras i vitt precis som taket, väggarna är vita och kaklet grått. Eftersom listen bygger en del kommer det att bli lite krångel just vid övergången mellan vägg och kakel. Jag tänkte då att det kanske är lättare att fixa till om man använder en nättare list. Vad tror ni?
 
försöker med bild så det blir lite lättare att begripa.
 
  • P7090005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kaklat så långt upp som möjligt men släppt en springa på ett par mm för mjukfog. Lister är bara till för att dölja misstag ;)
 
Jo helt riktigt att det vore bäst om man kunnat kakla längre men här gick det inte så lätt att dela graniten, för det är eg inte kakel utan granit. Plus att det är ett just lite missar som behöver döljas. Vore det äbttre att ta en smyglist? Alltså en som är betydligt tunnare är en ordinarie list?
 
Ja, jagtror det kan fungera att använda en helt annan typ av list än som sitter i resten av rummet. Graniten är ju redan annorlunda. Men kanske du borde se till att det finns något mellan så att liten inte bara "byter" utseende rätt av.
 
Japp nu äre bestämt! Det blir en annan list en smyglist vid fönstren och runt kakel. Precis, tror inte heller att det ser konstigt ut. Köket /matrummet är i två olika rum med en mur som delar av det ena och en väggutbyggnad som delar av på andra sidan. Ska lägga in bildernär det hela är mer färdigt!

Tackar alla för inlägg i min listiga fundering ;-)
 
Björkis skrev:
Jo helt riktigt att det vore bäst om man kunnat kakla längre men här gick det inte så lätt att dela graniten, för det är eg inte kakel utan granit. Plus att det är ett just lite missar som behöver döljas. Vore det äbttre att ta en smyglist? Alltså en som är betydligt tunnare är en ordinarie list?
Vad har du provat att dela graniten med? Vinkelslip med diamantklinga eller en vattensåg med dito brukar funka fint...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.