På vår övervåning har vi brutna tak nästintill överallt. Vinkeln är inte direkt sådan att det går att sätta upp en vanlig taklist eller ens att hyvla bort en del för att få listerna att passa. På sina ställen gjordes detta om efter 1950 och då sattes dit en liten, enkel funkislist. I sidovinden/kattvinden, som är orörd, räknas inte mindre än tre olika storlekars hålkälslist och en stackars liten skugglist. I övrigt har rummen 30-40-talskaraktär.

Vad har ni för förslag på hur man ska lösa problemet med lister i snedtak? Hur ser det ut hemma hos er?
 
Fungerar inte så kallad knäcklist? Kanske inte supersnyggt iofs..
/Thomas
 
Jag har lite olika varianter!

Inga lister alls utan jag har sågat panelerna i vinkel noga där dom möts.

2 st smyglister mot varandra.

Hålkälslist med en trekantig list bakom.
 
Vi har satt lister precis som hvilaro. Det går om man tänker lite. Och har lite tålamod med att man får såga om någon. Vi har gjort en sned skarv mitt på väggen så slipper man mecka med exakt längd i hörnet också. Det har vi sett att man gjort förr.
 
Ja, och sedan ska man inte ha bråttom utan låta det ta rejält med tid. Då har man goda förutsättningar för att det ska bli bra trots att det är svårt.
 
Jag tycker också att hvilaro är jättebra men jag är inte övertygad om att tipsen omkring bild 16-17 - alltså hur man gör med den vågräta listen mellan snedtak och kattvindsvägg - funkar alla gånger om man har brutet tak. Vi har det med 59 graders vinkel på takets nederdel. Det betyder 149 graders vinkel på insidan mellan tak och kattvindsvägg. Det finns helt enkelt för litet trä på baksidan av t ex en hålkälslist för att man ska kunna hyvla den till den vinkeln - det slutar med att man hyvlar sig rakt igenom listen.
 
Word. Synd att dom är för en vinkel på 135 grader och inte löser problemet i föregående inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.