Renoverar ett trähus från -81. Gamla ägarna var mkt för furu och allmoge. Har rensat ut och satt över där jag kunnat. Bl.a. satt nytt innertak som blev riktigt bra. Dock går de gamla taklisterna inte att återanvända (stora allmogeåbäken som inte passar in längre).

Nya lister måste därför skaffas. Eftersom byggarna en gång i tiden var så osmarta så att de tapetserade efter taklistsättningen så är det en 5,5 cm glipa mellan tapet (nu övermålad) och taket. Även om jag målar den glipan i samma färg som övriga väggen så ser man tydligt att det är annat matrial och att det är en skarv där tapeten tar slut.

Har letat någon enkel och diskret taklist men minsta mått 21*53. Dock inte hittat något. Vill inta ha något med en massa krusiduller utan något stilrent och enkelt. Möjligen en skugglist, men jag har inte lyckats hitta några skugglister med tillräckliga mått.

Vore väldigt tacksam för hjälp i den här frågan.
 
Du vill ha tjocklek 21mm minst. Då kan man ju inte använda små sockel eller hörnfoglister.
Men ett sätt kan vara att sätta en skugglist uppåt och en nedåt - då finns enkla standard och tidstypiska lister till humana priser
 
Vanlig hålkälslist kanske? Finns i olika mått och är i mitt tycke enkel och snygg. Men det beror ju på hur det passar ihop med tak och väggar också.
 
I riktigt gamls hus kunde takliste bestå av en bräda som låg mot väggen med en avfasning (snedhyvling) i nedre kant.

Du skulle alltså kunna tillverka en list själv av en hyvlad bräda, 22x95 där du hyvlar av den nedre kanten som vätter in mot rummet, inte 45 graders vinkel utan lite mera flack vinkel, se min förenklade illustration
_
| |
| |
\_|
 
Kurtivan skrev:
_
| |
| |
\_|

Autocad släng dig i väggen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.