Jag har ett rum som är 4*4 m enligt bifogade skiss.
Hur många takdosor bör mna sätta för att int framöver känna att man hade för få. En i mitten eller även ”o” placeringarna? ”+”placeringarna känns överdrivet.
Några tankar och ideer?
 
  • Handritad skiss av ett rum 4x4 meter med markerade positioner för takdosor i olika placeringar med "o" och "x".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
För ett normalt bostadsrum på 4x4 m skulle jag sätta en i mitten och vara nöjd så. I ett normalt bostadsrum vill man gärna ha annan belysning också, t.ex. fönster/golv/vägglampor. Var är fönstrena i detta utrymme?

Om rummet redan nu har en känd användning (ex. vis verkstad, tvättstuga, kök osv) skulle jag placera takdosor där de behövs (typ ovan arbetsbänkar osv).

Utan att veta mer om speciella förutsättningar som kan föreligga så säger jag alltså en.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Svenska standard talar om att ett rum över 15kvm bör ha ytterliggare ett lamputtag för varje påbörjad 10kvm. Det kan man ha som vägledning.

Det bästa är att anpassa enligt vad rummet är tänkt för, precis som tommib skriver. Är det ett nybygge och du kan få in dosor i väggar så komplettera med lamputtag ovan fönster eller på annan lämplig vägg, utöver det du sätter i tak.
 
tommib
Svensk standard är bra som vägledning men i ett kvadratiskt rum om 16 kvm vidhåller jag min synpunkt om att ett takuttag räcker. Två skulle bara se asymmetriskt och konstigt ut (om det inte är över t.ex. en fast arbetsbänk). I ett mer avlångt rum håller jag absolut med om att det kan behövas både två och tre uttag.

Styrda uttag vid fönster är trevligt, då slipper man leta efter sladdströmbrytare men kan fortfarande styra mysbelysningen enkelt.
 
  • Gilla
Fredriq
  • Laddar…
Låter som vi är helt överens, Tommib :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.