Hej! Jag har en dimmertaklampa som har funkat finfint. Men nu har jag börjat få problem. När jag tänder taklampan så är den igång i max en-två sekunder innan den sakta dör, släcks. Har försökt testa med annan lampa men blir ingen skillnad. Någon som har en idé om vad det kan bero på och hur man åtgärdar? Tacksam för all seriös hjälp.
 
Vad är det för dimmer?
Vad är det för lamparmatur & lampor?

Om du har provat med olika lampor och alla uppför sig på samma sätt så låter det som om att dimmern har gått sönder.
 
Hej! Jag vet faktiskt inte vad det är för dimmer men alla uppför sig likadant – förutom en variant från Ikea som jag precis hittade men som å andra sidan inte går att dimma. Det ser ut så här när jag försöker med andra lampor. Tack för hjälp och svar!
 
"dimmertaklampa" betyder det att själva lampan som hänger över bordet har en inbyggd dimmer?
Från din beskrivning låter det som att dimmerelektroniken är defekt.
 
Du får nog förtydliga vad "dimmertaklampa" betyder. Har taklampan inbyggd dimmer eller sitter det en dimmer "i väggen" i stället för en vanlig brytare? Vad har du för ljuskällor? LED? Ska i så fall LED-ljuskällan och den aktuella dimmern fungera tillsammans?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du får nog förtydliga vad "dimmertaklampa" betyder. Har taklampan inbyggd dimmer eller sitter det en dimmer "i väggen" i stället för en vanlig brytare? Vad har du för ljuskällor? LED? Ska i så fall LED-ljuskällan och den aktuella dimmern fungera tillsammans?
Hej! Jag har en dimmerbrytare i väggen, om det är rätt uttryckt, snarare än någon dimmerfunktion inbyggd i lampan. Vi har LED men har även testat utan LED.
 
E edanielk skrev:
Jag har en dimmerbrytare i väggen, om det är rätt uttryckt
Helt begripligt uttryckt i alla fall!
E edanielk skrev:
Vi har LED men har även testat utan LED.
Vad är det då för typ av ljuskälla du testat med? De enda ljuskällor som "garanterat" passar ihop med "alla" dimmers är vanligt glödljus, alltså traditionella glödlampor.

Välkommen hit för övrigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.