Hej!

Jag försöker montera en taklampa i vardagsrummet. Instruktionsmaterialet jag fick med lampan visar att jag ska ta jordkabeln från lampan och skruva den till "hängaren" samtidigt som jag skruvar även jordkabeln från taket till hängaren.

Jag tänker koppla en jordad lamppropp till kablarna istället (har vanlig jordad takkontakt hemma) men då undrar jag om jag behöver bara koppla ihop kablarna (fas till fas, nolla till nolla, jord till jord) med t. ex. wago klämmor, eller om jag behöver på något sätt även engagera skruvarna på hängaren.

Här kommer manualen (lampan är inte dubbelisolerad):

Instruktionsmanual för montering av taklampa med jordkabel ansluten till hängare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsmanual som visar koppling av jordkabel från taklampa till hängare och lamppropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hängaren med skruvarna:

Taklampa hängare med jordkabeln fastskruvad och lampans kabel i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lamppropp som jag tänker använda och lampans kabel (svart):

Jordad vit lamppropp bredvid avskalade kablar för en lampa, med neutral (blå), jord (grön/gul) och fas (brun).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns inte direkt tryggt att enbart använda skruvarna på hängaren för jord, det känns att de skulle kunna komma loss enklare än från en wago - men jag vill inte heller ha något ojordat hängandes på taket (lampan är gjord av metall). Är det ett alternativ isåfall att koppla jord från lampan till jord i lampproppen samt ha en extra jordsladd från en av skruvarna på hängaren som jag också kopplar till lampproppens jord? Eller ska jag bara skala jordkabeln längre, vrida runt skruvarna i hängaren enl. manualen och skruva fast så gott det går?
 

Bästa svaret

Jordskruvarna bör vara tillräckligt för att hålla jordledaren på plats. Lägg ledaren under skruven från "vänster till höger sida" så att den dras fast när skruven spänns.
Armaturen sitter stilla så det uppstår ingen påfrestning på ledarna.


Ett annat alternativ är att du köper en passande kabelsko, ex som på bilden nedan och pressar fast jordledaren i den och sedan drar fast skon under skruven.

604229.jpg
 
  • Gilla
ajtopant
  • Laddar…
Tack för svaret! Jag gjorde som du sa med jordledaren under skruvarna - det kändes fortfarande som att skruvhuvuden var för små för att hålla alla småtrådarna, men jag testade genom att dra lite i kablarna och de höll så jag kopplade ihop resten och monterade lampan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.