Hej,

Vi har precis installerat en ny tvättmaskin då den tidigare gjort sitt.

Problemet är att nu får man välja om man vill ha taklampan på eller tvättmaskinen.
Har man båda på så slocknar både lampan och tvättmaskinen.

Tänkte att brytaren löst ut men det hade den inte heller.

Det är så konstigt för den tidigare maskinen var en kombinerad tvätt/tork och drog mer ström än den nya med endast tvätt som har A-klass.

Ventilation och bergvärme går som det ska ändå och är placerade i samma rum.

Har jag både lampa och maskin av nån minut så kan man tända lampan igen.

Är det någon elkunnig här i forumet som kan ha nån idé?

Mvh John
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Jag tolkar att du behöver inte återställa någon säkring i elcentralen eller liknande för att få det att fungera?

Maskinerna, den gamla och den nya, kopplades de in med vanliga stickproppar, eller har det ändrats något med fast inkoppling?

Man kan få en del märkliga fenomen om en huvudsäkring har löst ut. De sitter vid elmätaren. Men jag får inte riktigt ihop det med den här felbeskrivningen.
 
Min tjej funderade på om det är elen det är fel på och kanske inte det var tvättmaskinen som det var fel på.

Så hon tvingade ut mig mitt i natten och ta in den gamla, så vi tog in den gamla i hallen och satte den i en kontakt där istället, och nog funkade den iaf. Så nu har vi två tvättmaskiner. 😑

Men då måste det vara nått elfel.
Då båda maskinerna tydligen inte funkar att ha igång samtidigt som lampan.

Det har funkat felfritt i 7 år och nu blev det så här.

Kan det vara lampan som spökar?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Glömde svara på dina frågor
Inga säkringar har gått i elcentralen, och båda har stickproppskontakter
 
MultiMan
Lägg gärna upp bilder på uttaget och kabeldragningen i rummet. Det kanske är ett gammalt hus där det börjar glappa lite här och var i kopplingarna och det ställer till detta mycket konstiga problem. Någon hemmapulare kanske tagit ström till tvättmaskinens uttag från matningen till lampan eller strömbrytaren, som blivit överbelastad och inte vill vara med längre. Finns mycket det kan vara.

Kort sagt, det finns för lite information just nu för att kunna komma med ett bra svar.
 
Vi behöver nog mer detaljer.

Händer detta Direk om maskinen startas? Hinner den köra igång tvätten?
Prova med något annat än maskinen, en lampa (lågströms test), vattenkokare eller kaffebryggare (test med hög ström). Vad händer om du knackar lite på uttaget när lampan lyder, rycker lite i maskinens sladd?

Testa, fler kombinationer om du kan komma på det. Kolla om något annat i huset påverkas.
 
Okej, kan lägga upp lite bilder när jag kommer hem från jobbet.
Huset är relativt nybyggt och elen dragen 2017.

Elfirma som dragit strömen.

Det händer när jag bara har vridit på vredet utan att starta igång TM och och trycker på lysknappen

Ska prova att plocka ner taklampan och sedan vrida på TM och sen trycka på lysknappen.
Funkar allt då så måste det ju vara lampan det är fel på?
Ska även prova med en annan taklampa och ett annat uttag till TM från samma rum.

Och lite andra maskiner från uttaget.

Alla kontakter är iaf tajta och känns bra.
Men kanske skulle bryta brytaren och kika hur kablarna sitter om problemet kvarstår efter testerna.

Men som sagt, bilder kommer :)
 
Redigerat:
Har nu provat med en lampa i TM-uttaget och det blev ju helknäppt.
Som ni ser i videon kan man nu tända och släcka den lilla lampan från lysknappen😅 men taklampan är död.
 
  • Bild på en elcentral med ett öppet skåp på en vägg, bredvid en nedre del av en taklampa och en bordslampa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med en ansluten grå sladd, omgiven av en vit väggpanel och en metallstång med IKEA-märkning ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men maskinen fungerar, det går att köra en tvätt, om bara lampan inte är tänd?

Vilka av säkringarna är det som går till tvättmaskin, resp. lampan?

Det jag är ute efter är att om en fas har försvunnit, ex. bränd huvudsäkring vid elmätaren. Så kan den saknade fasen bakmatas genom någon trefasapparat (ex. värmepumpen). I så fall så får man spänning på fasen som orkar driva något klent som en lampa, men inte en tvättmaskin.

OM en huvudsäkring har gått, så borde det påverka fler prylar än detta i huset, så teorin är svag.
 
MultiMan
Tvättmaskinsuttaget är ju eftermonterat med utanpåliggande kabel, så frågan är var den är ansluten och om det skett något misstag när det uttaget monterades.
 
H hempularen skrev:
Men maskinen fungerar, det går att köra en tvätt, om bara lampan inte är tänd?

Vilka av säkringarna är det som går till tvättmaskin, resp. lampan?

Det jag är ute efter är att om en fas har försvunnit, ex. bränd huvudsäkring vid elmätaren. Så kan den saknade fasen bakmatas genom någon trefasapparat (ex. värmepumpen). I så fall så får man spänning på fasen som orkar driva något klent som en lampa, men inte en tvättmaskin.

OM en huvudsäkring har gått, så borde det påverka fler prylar än detta i huset, så teorin är svag.
Ja maskinen funkar om lampan är släkt, och vise versa.

Dessa tre uttag (i bild) plus lampan går på samma säkring

Var ut i skåpet och det var lite ärj (stavning?) På en av huvudsäkringarna, kan det ställa till det?
 
  • Tvättstuga med tre markeringar som visar eluttag, tvättmaskin och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en lista över elgrupper i ett elskåp, där en röd pil pekar på tre uttag (tvättstuga, mediacentral) som delar samma säkring som en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan MultiMan skrev:
Tvättmaskinsuttaget är ju eftermonterat med utanpåliggande kabel, så frågan är var den är ansluten och om det skett något misstag när det uttaget monterades.
Det är monterat samtidigt samtidigt som övrig el. Så det är flyttbart beroende hur man vill placera maskiner i framtiden och så. Så inga konstigheter så.
 
- Kan ju köra en tvätt i nya TM med taklampan släckt?
- Är ljuskällan i takarmaturen dimbar?
- Har takarmaturen en sockel så att du kan prova en glöd- eller halogenlampa?
- Ser jag rätt på videon att lampan i TM-uttaget tänds när du släcker takarmaturen?
- Har du en gruppförteckning som visar säkringen för taklampan och TM-uttaget?
J J.Rehnman skrev:
Det händer när jag bara har vridit på vredet utan att starta igång TM och och trycker på lysknappen
- Vad gör du här mer exakt? Vad innebär att vrida på vredet? Är det först då som TM drar ström men utan att ett tvättprogram har startat? Trycker du på lysknappen för att tända eller släcka?
- Är TM "smart" med t ex wifi?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Jag ser att några av mina frågor är besvarade. Jag tolkar det som att symptomen uppträder när TM "idlar" och väntar på att få starta en tvätt? Då är vi inne på "störningar", ett roligt område... Prova en annan ljuskälla i taket.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser att några av mina frågor är besvarade. Jag tolkar det som att symptomen uppträder när TM "idlar" och väntar på att få starta en tvätt? Då är vi inne på "störningar", ett roligt område... Prova en annan ljuskälla i taket.
Okej, jag provade att ta bort taklampan helt. Satte en bordslampa i uttaget och det blev samma fenomen. På alla tre uttag i bilden ovan kan man nu tända och släcka bordslampan med lysknappen till taket.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.