Vad skulle ni föreslå som taklampa till en friggebod med ca 190 cm takhöjd?

Själv är jag lite inne på typen som är vanlig i badrum. Jag tror dessutom de ofta har plintar för inkoppling vilket vore bra om jag skippar takdosa och drar kulo direkt till armaturen...
 
Jag skulle sätta en låg plafond i taket.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Japp. Jag bör väl kunna hitta en modell där jag kan gå in med kulo direkt i armaturen och som har kopplingsplint?
 
Tack! Den större var dessutom riktigt låg, men jag undrar hur bra det blir att gå in i den med kulo ändå.
 
Jag skulle föreslå en platt ljuspanel (eller vad man nu ska kalla dom), till exempel;
https://www.ikea.com/se/sv/p/floalt-led-ljuspanel-dimbar-vitt-spektrum-40436316/

D
om bygger inte många centimeter, vilket underlättar för långa personer som mig (193cm). Philips hue har också några liknande. Dom går att styra med fjärrkontroll om man inte vill styra med app/automatiskt.

Inkopplingen sker med plint och dragavlastning under lampan. Jag har kopplat in mina med kulo. Mycket bra ljus med bra spridning också.

Edit: såg precis att ett tidigare inlägg också föreslog ljuspanel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ljuspanel går tyvärr över budget. Stugan ska inte användas mycket, kanske bara som förråd, så jag försöker hålla nere kostnaderna.
 
Måste den sitta i taket?
Ett par lampor på väggen är kanske ett bättre alternativ?

/M
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Här är en tunn lampa till lite billigare pris;
https://www.clasohlson.com/se/Takarmatur-LED-3000-K/p/36-6774

Den är ju kanske inte världens snyggaste enligt många, men det ger ordentligt med ljus.
Därtill är den fukt och dammtät, vilket kan vara bra i utrymmen som inte är ordentligt uppvärmda hela tiden, samt att spindlarna inte kan bygga bo i den.
 
tommib
Precis, om det bara är ett förråd skulle jag definitivt överväga vägglampor istället för taklampor.
 
Den första jag länkade till kostar ca 80:- inkl ljuskälla och räcker om det bara ska vara ett förråd. Bägge går utmärkt att montera på väggen.
 
Tack för alla förslag! Skulle helst ha lampan i taket men jag måste fundera lite till och se om vägg kan vara ett alternativ. Ska även som om jag kan dra elen ovanför taket och underlätta för en riktigt låg plafond. Vet att det finns en lucka till vinden, lär vara trångt som attan dock, det är en ganska liten bod.
 
Friggebod som bara används som förråd, en lysrörsarmatur med led kanske?
 
Om du kommer åt ovanifrån så sätt infällda spotlights. Det finns få saker som är så irriterande som en taklampa man slår i hela tiden.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.