Hej, snart så flyttar jag in i en äldre lägenhet och uttagen på taken är inte som dagens standard.
Lampan jag hade tänkt koppla in ser ut som följande(se bifogad).
Undrar vilken sorts propp jag ska koppla till lampan. Går det bra att koppla in en ojordad propp? (Se bifogad)

Tacksam för svar.
 
  • Äldre takuttag med två hål för ojordad lamppropp mot en beige vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av taklampans anslutning med skruvklämmor märkta L och N för installation, oljordad utan synlig jordledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojordad vit lampkontakt med två guldfärgade pinnar och avskalade kablar för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om rummet har ojordade vägguttag enligt den gamla standarden så går det också bra att ha en ojordad taklampa som då inte ens får jordas alls.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Varför ska du koppla till en ojordad kontakt och inte en jordad?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Varför ska du koppla till en ojordad kontakt och inte en jordad?
Jag vet inte vad som är korrekt, därav mitt inlägg och fråga
 
Fairlane
Det är bättre att sätta en jordat sladdställ

En jordad sladd med skaltade ändar och en vit jordad stickkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just i detta rum spelar det ingen roll, men flyttar man lampan till ett annat rum, med jordat uttag så spelar det helt plötsligt roll, så det är ju vettigare att sätta rätt kontakt direkt så man inte missar att byta sen.
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
T TestBorre skrev:
Jag vet inte vad som är korrekt, därav mitt inlägg och fråga
Lampan är avsedd att kopplas till jord.
Titta på skruvplinten.
 
A A-Man_08 skrev:
Lampan är avsedd att kopplas till jord.
Titta på skruvplinten.
Även fast uttaget inte är jordat?
Då är bästa sätt att koppla jordad sladdställ som bifogats av Fairlane ovan?

Men det skulle även funka att koppla en ojordad? Och lämna jorden fri i skruvplinten.
 
Redigerat:
Fairlane
T TestBorre skrev:
Även fast uttaget inte är jordat?
Då är bästa sätt att koppla jordad sladdställ som bifogats av Fairlane ovan?

Men det skulle även funka att koppla en ojordad? Och lämna jorden fri i skruvplinten.
Eftersom du har ojordat i rummet (antar jag, inte bara i takuttaget) så kan och ska du inte ansluta lampan till jord.

Däremot ska du skaffa ett korrekt sladdställ, med jord och ansluta gulgrön i jordplinten på lampan.

Skaffar du en ojordad så kommer lampan lysa och så länge den sitter i det rummet är det ingen skillnad, men man gör inte så för helt plötsligt vill man flytta lampan till ett annat rum, eller så jordar man uttagen i rummet och då är risken stor att man glömmer byta sladdställ.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Okej, nu är jag med i svängarna, uppskattar all hjälp och tack för att ni tog er tid att svara.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag hade klippt av lamputtaget i taket och kopplat direkt i armaturen. Det kan blir svårt att få plats med kontakterna annars.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag hade klippt av lamputtaget i taket och kopplat direkt i armaturen. Det kan blir svårt att få plats med kontakterna annars.
Går det bra att göra på det sättet? Annars är det ju såklart mycket enklare, och kommer se finare ut i taket.
 
BirgitS
T TestBorre skrev:
Går det bra att göra på det sättet? Annars är det ju såklart mycket enklare, och kommer se finare ut i taket.
Om man har tillräcklig kunskap för att göra det på ett säkert sätt. Kunskap kan du få i forumet om det behövs.
 
  • Gilla
TestBorre
  • Laddar…
T TestBorre skrev:
Går det bra att göra på det sättet? Annars är det ju såklart mycket enklare, och kommer se finare ut i taket.
Det är ju inte svårare än att koppla in ett sladdställ.
 
  • Gilla
TestBorre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.