Hej
Jag bor på ett radhus byggt 1974, taken är typ pulpettak med takpapp.
Taket i min limpskiva byttes 1994 och nu sommaren 2017.
Det var en gammal takläggare som gjorde jobbet med sina söner.
Han la märke till att flera av husen på området som har fått taken omlagda på senare tid hade en enligt honom regelvidrig läggning runt ventilationsstosen på taket.
Förut lyfte takläggarna bort plåthöljet över takgenomföringen och trälådan runt ventilationsrören och la takpappen mot trälådan och sedan satte tillbaka plåthöljet så att kondensvatten från kalla plåten kunde rinna ner via klipan mellan plåthöljet och inre trälådan.
Nu för tiden verkar takläggarna inte lyfta upp plåtlådan utan lägger takpappen direkt mot plåthöljet och därmed stänger vägen för kondensvatten.
Bilder 1,2 gammalt utförande.
Bilder 3,4 nytt utförande.
. Takgenomföring med grått plåthölje och ventilationstrumma på ett pulpettak med takpapp, exempel på gammalt utförande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt utförande av takpapp runt ventilationsgenomföring på pulpettak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med takpapp runt en ventilationstrup genomföring, traditionellt lagt med synlig klipan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsgenomföring på ett pulpettak med takpapp och närbild på plåthöljet utan synlig kondensdränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning som jämför gammal och ny metod för ventilation runt takgenomföring på radhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss över korrekt takpappsläggning med dränering av kondensvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss visar korrekt dränering av kondensvatten vid ventilation genom pulpettak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad säger ni, har reglerna blivit ändrade eller har takläggaren/takläggarna börjat fuska.
Mvh Majuri_10
 
L
Bild nummer 2 är så jag har gjort , med överlapp som takpannor , då rinner vattnet förbi trumman , och det är tätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.