Hej!
Önskar tips kring ett problem som mina föräldrar fått.
Mina föräldrar är i 70-årsåldern och fick sitt tak omlagt för ca 2-3 år sedan. Det är ett tak med tegelpannor.
Under åren har det uppstått små problem med nedfallande takpannor som företaget efter lite tjat åtgärdat.
I höstas upptäckte de att en större bit plåt som satt kring skorstenen lossnat och att det regnat in på vinden.
De kontaktade omedelbart firman men hade svårt att få kontakt. Firman kom till sist och tittade, efter tjat, uteblivit från avtalade tider.
De gjorde en provisorisk lösning och det avgjordes att firman gjort fel vid takläggningen.
Detta är 4 månader sedan och nu kan mina föräldrar inte få tag på firman. Det syns fultfläckar i kökets innertak och jag tror mina föräldrar börjat ge upp.
Hur skulle ni agerat i denna situationen? Någon som har erfarenheter?
Min tanke är att fortstta jaga firman, men också att kontakta Konsumentverket. Vi behöver åtgärdna problemen snabbt, jag har ingen aning om hur stora skadorna är men desto mer mina föräldrar drar ut på det, desto värre kommer det bli. Tacksam för all hjälp och tips!

Mvh
Lina
 
BirgitS
Om kommunen har konsumentrådgivare så är det ett bättre val än Konsumentverket.

Dina föräldrar bör ta in en besiktningsman som kan dokumentera skadorna.

Om det nu läcker in vatten när det regnar etc. bör det göras en provisorisk lagning (presenning eller vad som helst). Om ingen inom familj, bekantskapskrets kan göra det så ta in något annat företag för just det.

Även om grundskadan inte täcks av villaförsäkringen så kan det vara bra att ta kontakt med försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Det framgår inte riktigt vem är motparten?

En auktoriserad firma eller kringresande irländare?

Om det är det sistnämnda så kommer inte en reklamation ha någon framgång
 
D Danne824 skrev:
Det framgår inte riktigt vem är motparten?

En auktoriserad firma eller kringresande irländare?

Om det är det sistnämnda så kommer inte en reklamation ha någon framgång
En auktoriserad firma
 
L Linaald skrev:
En auktoriserad firma
Vad är det för auktorisation en takläggare behöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.