Hejsan,
Jag undrar om någon kan rekommendera en bra och billig "takomläggare"....

Är dessutom lite intresserad av vad priset kan komma att hamna på?
Taket är på ca. 100kvm

Det som behövs bytas är:
ny råspont
ny papp
ny läkt
och nya pannor

Taket har EN taknock.

Hoppas på svar...
 
När vi la om för några år sedan så fick vi extremt stor spridning på pris. Vi frågade 3 olika firmor fick priser mellan 50 000 och 90 000. Vi har 150kvm tegeltak (lertegel). Vi valde efter mycket tvekan den billigaste (verkade FÖR billig), och vi har inte ångrat oss. Nu hittar jag inte firman i katalogen längre, och jag vet att ägaren sist jag träffade honom var delsjuksriven efter en olycka.

En faktor var att vi beställde vid den här tiden och gav firman fria händer att göra det när dom hade tid, bara det var klart före midsommar. Vid den här tiden har dom ganska lite att göra (utom snöskottning).

Den billiga firman had den klart mest rationella metoden för rivning av det gamla, tror det var det som gjorde det möjligt. Dom tog hit en jättemobilkran som lät ett flak "flyta" över taket. 5 gubbar bara skottade i pannor. Det tog ca 2 timmar att riva och få på ny underlagspapp. Sedan kunde dom ta det lungt. Så mitt råd fråga många, gärna med lite geografisk spridning (tror att en del av dom har delat in närområdet mellan sig).

Och kontrollera noga vad dom erbjuder, ex. så finns det billig underlagspapp som man ofta trampar sönder under arbetet, håller tätt tills första pannan går sönder. Och att dom står för bortforsling. Även plåtkvalitet tror jag är en punkt man skall kontrollera.

Glöm inte ev takstegar plattformar för sotare osv. Tänk också på att just tak är olämpligt för svartjobb, dels för garani, men även med tanke på försakring. Du är personligen ansvarig om någon ramlar ner, det gäller även om det är vitt, så därför skall du kontrollera att det ansvaret blir överfört på firman, och att firman har försäkring. Vilket fortfarande inte hindrar att man som fastighetsägare kan åka in om firman helt åsidosätter säkerheten.
 
Tack för ett snabbt svar.

Jag hörde mig för lite som hastigast förra våren och fick priset 1000 kr/kvm av en firma...!!
Tyckte det lät alledelse för högt och valde att vänta då takomläggningen" inte var så akut.

Under sommaren la 2 grannar om sina tak.
Den ena m.h.a. takfirma vilket kostade 60.000kr
den andre gjorde jobbet själv och fick alltså endast stå för
materialkostnaderna som typ blev ca. 20.000kr....

Jag har efter lite övervägning beslutat mig för att anlita en firma istället för att göra jobbet själv, men funderar på att själv (tillsammans med vänner) plocka ned det gamla taket om detta kan få ned priset.

Bra synpunkter angående ansvaret vid eventuella olyckor.
Mitt tak är ju inte i det bästa skicket och dessutom är huset i "sutteräng" så ena sidan är några meter upp...

Går jag dessutom via tkfirma har jag väl möjlighet till ROT-avdrag eller?
 
Ja kan du själv plocka ned det gamla taket OCH om det är någorlunda ok plattor så är det nog bra. I vårt fall så hade vi redan minst 3 olika sorters plattor på taket som inte exakt passade ihop, och väldigt många var i dåligt skick.

Annars är det så att om firman skall plocka ner dom så kostar det mer än att köpa nya, det är alltså billigare att kasta ner dom gamla pannorna och sedan köpa nya, än att återanvända.

En detalj som kan kosta mycket är plåt runt skorsten och taklucka eller liknande, fick pris på 7000 för det specat av en av firmorna jag inte valde. I mitt fall var det den plåten som var det akuta problemet, så det var inget val att återanvända.
 
Hej! Jag känner till en kille som är takläggare från Ungern och söker uppdrag i Sverige. Han har jobbat här så sent som förra sommaren. Är du intresserad hör av dig på 070/7792910 Mvh. Gabbe
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.