Vi har ett låglutande tak med takpapp som läcker.
Problemet är att ytpappen är lagd för bara 5 år sedan och alla skarvar samt själva pappen ser jättebra ut.
Under översta lagret papp ligger det minst ett lager gammal papp.
Närmast hängrännorna sitter plåt och där ser det också bra ut utan glipor och jag tror inte det kryper bakvägen där.
I den högre änden vetter taket mot ett brantare tak med tegel. Även detta fixades för 5 år sedan och skarven mellan taken ser bra ut.
Har haft en vanlig hantverkare på plats som inte kunde hitta några konstigheter.
Trots detta droppar det in när det regnar.
Taket (50kvm) täcker både rum och en altan, och just nu droppar det in på altanen. Det droppar på 4 olika ställen i spikhål och kvistar i råsponten som man kan se genom ett glest undertak på altanen.

Hur ska jag gå vidare?
Vilken typ av hantverkare eller besiktningsman kan hjälpa till att felsöka om vi inte hittar det själva?
 
Att hitta håll i pappen kan vara väldigt svårt men tror du att det är pappen som är fel på ska du ringa en pappläggare. Vet inte om du lagt själv om inte så vet jag att många pappläggare ger 25 år garanti på sina tak då kan du ringa dom.
 
Ett billigare tips är att (en solig dag) spruta vatten på olika områden. Lite åt gången och på så vis lokalisera någon plats där det läcker. Iaf lite innan ni drar dit folk som kostar så ni kan få en idé om var det kan läcka in då som johan skrev kan vara lurigt att hitta små hål och bristande skarvar.
 
Nu har det regnat ganska kraftigt oavbrutet ett dygn.
Inget läckage som syns.
Förra gången det regnade så droppade det under taket.
Känns som att det kommer bli svårt att hitta.
 
Genvägen skrev:
Nu har det regnat ganska kraftigt oavbrutet ett dygn.
Inget läckage som syns.
Förra gången det regnade så droppade det under taket.
Känns som att det kommer bli svårt att hitta.
Olika vindriktningar i samband med regnen?
 
Rådet som takläggare tycker jag att du ska ta kontakt med en takläggare som är ansluten till tg i Norden då borde du Kunna få god hjälp !! Svårt att säga vad det är som läcker men oftast är det inte skarvar utan detaljer och anslutningar som är boven i dramat . Vart i landet befinner du dig?
 
Gällande vindriktning så har det varit i stort sett vindstilla senaste tiden.
Och tidigare när det regnat och läckt så har det blåst från olika håll. Även mindre regn utan vind har orsakat läckage.

En duktig takläggare i Stockholmsområdet -gärna södra sidan borde kunna hjälpa mig att leta. Där det droppat igenom är ca 3 meter från närmaste stora hinder, genomgång eller kant. Allt är ca 5 år och ser väldigt tätt och bra ut..
 
Om du har läcka vid skorstenen eller dylikt använd karamellfärg vid regn för att spåra läckan. Färgat vatten kommer fram där det läcker in eller vid hängrännan. måste göras vid regn när det blivit i skadan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.