Huset har en utbyggdnad i vinkel. På taket är vinkeln mellan taken avtäckt med rejäl plåtränndal. Taket är tegeltak, med papp under (ej klistrade kanter).

I ränndalen bildas det efterhand under vintern en rejäl ispropp som börjar i dropprännan nedanför vinkeln.
Sånna här kalla vintrar bli isproppen större och större och sträcker sig flera meter upp i ränndalen på taket.

När sen det blir mildväder och snön på taket smälter, eller ännu värre det börjar regna så kan inte vattnet rinna undan i ränndalen utan det blir som en fördämning ovanför isproppen.
I extrema fall så rinner då vatten in mellan papplagren på taket och ner genom råsponten.

Har ni nån idé hur detta kan åtgärdas?

Kan man se till att det inte blir ispropp i ränndalen eller andra alternativet ändra vattnets väg förbi denna eller göra ett tätare underlagstak?
 
Det finns ju värmekabel som du kan lägga i rännan å slå på vid behov, inte så dyrt om du bara behöver ett par meter.
 
Har samma problem, försöker skotta när det kommit mycket snö. Men blir någon meter värmekabel för mig med i framtiden
 
warwick skrev:
Har samma problem, försöker skotta när det kommit mycket snö. Men blir någon meter värmekabel för mig med i framtiden
Kul att andra har samma problem... ;-)

Jag brukar också skotta, men i år kom det extra mycket snö så jag hann inte med innan regnet kom.

Jag har i många år funderat på värmekabel. Men hur fungerar det?
Räcker det med värmekabel i ränndalen på taket? Och fungerar det för att smälta isproppen?

Måste man inte ha värmekabel i hela dropprännan och stuprören ned under mark. För att inte få ispropp där istället och man får nya problem....
Då blir det väldigt många meter mitt fall.
 
Du måste säkert ha värmekabel hela vägen om du inte bara vill flytta ditt problem.
 
Jag har samma problem. Mina funderingar går mer åt plåthållet, dvs bredda ränndalen hela vägen till nocken. Kan det funka tro??
 
Det låter bra att försöka lösa utan värmekabe om det går... det känns krångligt och det blir dyrt i drift och svårt att styra...

Bredda ränndalen? Mina ränndalar är rätt breda.50-60cm? Det blir det ispropp ändå. Men kanske hade varit värre med mindre ränndalar förståss...

Egna vilda idéer:
-Jag funderar på om man skall lägga om pappen med klistrade kanter och för låglutande tak. Då borde det inte kunna rinna back under pappen.
-Droppränna med vinkel är ett problem. Då det blir stopp i vinkeln. Kanske skall göra att dropprännan lutar från vinkeln åt båda håll och nedåt.
-Någon typ av dränneringsrör, eller matrial, platon?
 
Fota å lägg upp problemet här vet jag!
 
Här kommer en bild...
 
  • ranndal2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.