Hej, jag har några takfönster/takkupor. I badrum och tvättrum så kondenseras fukt från rummet upp på fönstret, när det är kallt ute så bildas is upp på fönstret (på insidan). Har funderat på om ett sätt är att sätta en extraskiva av plexiglas mellan rummet och takfönstret för att förhindra isbildningen. Skulle detta fungera, och om jag gör så ska det vara någon luftspringa mellan rummet och takfönstret eller ska det vara tätt?
 
Jag har sökt runt lite på forumet och tror mig hittat ett varför... Jag tror att orsaken är att fönstret sitter ung. 80cm upp i taket dvs luftcirkulationen blir dålig i denna djupa "gång". Det bör därför fungera med att sätta ett extraglas längre ner.
 
Det tror jag också. Men det känns som om det nedre glaset ska sluta så tätt som möjligt...
 
Hm, kanske inte är så bra ändå. Det är takkupor av plast som jag har, det är dock av två olika typer. Den som sitter i hallen har några små hål i plasten mot rummet. Den som sitter i badrummet har inte detta vad jag kan se. Det är ändå lite konstigt med dessa hål, då man väl egentligen tror att det är mellan de två inre rutorna som det ska var tätt och mot en eventuell yttre som det kan få vara en luftspalt, eller har jag fel?
 
???
 
Anledningen till att det bildas kondens när man sätter en extraskiva på insidan är som du själv skriver "luftcirkulationen blir dålig" och ännu sämre med en tät skiva. Men om skivan inte är tät så kommer den fuktiga luften att leta sig in mellan extra skivan och takkupan. Moment22!!

Ska det vara tätt mot de inre skivorna måste det vara gasfyllda (isolerglas) och det är ju lite svårt att fixa själv.

Kan du inte försöka att öka luftcirkulationen/ventilationen i rummet och på så sätt få bort kondensen ?

/almis
 
I badrummet så finns en fläkt som man styr med ljusknappen, fläkten går vid duschning och ung 5min därefter, ut i frånluften. Om man ser till spegeltricket så sägs det väl att om kondensen är borta efter några minuter från spegeln så är ventilationen OK, och det är fukten (den går kanske upp till takkupan :). Värmen går ju uppåt och med den fukten, det verkar som att takkupan är väldigt kall på insidan eftersom det bildas is. Det skadar kanske ändå inte att pröva att sätta en tätad skiva i takkupe-gången, det är nog ändå lättare än att försöka få dit en fläkt som blåser luften nedåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.