Skall bygga ett pulpettak (6 grader) med en längd på 6 meter. Taket skall issoleras med ca 400 mm issolering. Vi skall ha fullhöjd med sluttande innertak.

Skall man lägga dubbla 220x45 (regelvirke på högkant) eller skall man köpa kertobalkar?

Vad är mest ekonomiskt och bäst?
 
Mikael_L
Sen kan du även fundera på swelite's lättreglar med.
http://www.swelite.com/
Jag vet inte exakt vad det kostar eller prisskillnad mot andra system. Jag inbillar mig att man tjänar mer på swelite eller kerto ju större dimension man väljer. Med swelite får du även lite mindre köldbrygga, då värmen bara smiter ut längs en 12-15mm skiva jämfört med en 45 mm regel.

Det är woody-butikerna som har swelite lättregel i sortimentet, jag har bara kollat lite snabbt med säljaren på en butik om priset, och vi fram att en 170mm R-regel i 5 mters längd skulle gå på ca 50:-/m. Alltså ca det dubbla mot en 170x45:a . Men detta var ju listpriset, han tillstod att det blir ett annat pris på reglar eller bjälklag till ett helt bygge.

Just nu har jag skissat på väggar med 170x45 och korsreglat med 45mm på både in och utsidan. Då lättregeln antagligen minskar köldbryggan en del, så började jag tänka att en 220 R-regel med 45:a korsreglad på insidan blir lika bra, och antagligen lite billigare än 170mm R-regel + 45x45 .

Men jag har inga säkra priser, och inte heller riktigt koll på vilka reglar som används i vilka delar av konstruktionen.

Om du rotar vidare i dessa lättreglar och/eller kerto skulle jag vara intresserad av att få veta vilka priser du landar på för de olika systemen.
 
Du kan i detta fall använda dig av en H450 på cc1200mm som har dimensionen 70x450mm . Då kan du isolera upp till övre flänsen (träregeln) och ta luftningen i den. Då isoleringshöjden och inte lastpåverkan avgör dimension i detta fall kan jag kan nog säga att detta är det billigaste alternativet om du jämför med Limträ/LVL.
Lättbalkarna är dessutom betydligt mer lätthanterliga då vikten är en bråkdel av en Limträ/LVLbalks.
Plus att du får en mycket mindre köldbrygga då livet (masonitskican) i balken endast är 8mm.
Kolla med Beijer eller Opimera i Halmstad eller Varbergs Trä. De borde kunna hjälpa dig med priser. I annat fall kan de slänga iväg en offertförfrågan till oss på Masonite Beams AB (fd Swelite).

Kolla som sagt gärna på http://www.swelite.com för mer info. Du kan även ta kontakt med någon av konstruktörerna så hjälper de er i mån av tid.

mvh Roger E, konstruktör.
 
Jag frågade swelite och till mej sa dom h500 ,cc 900..
pulpettak med lutning på 14grader dubbelfalsat plåttak
 
s60: vilken spännvidd handlar det om då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.