Hej. Kan jag ta bort dom 2 längsgående stockarna om jag sätter in en nockbalk här? Eller hänger golvet också i dom och blir svagare?
 
  • Ett vindsvåningsrum med synliga takbjälkar, golvstockar och stödpelare, samt byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessvärre inte utan att förstärka högbenen, men det är absolut ingen omöjlig operation (y)
 
B bossespecial skrev:
Dessvärre inte utan att förstärka högbenen, men det är absolut ingen omöjlig operation (y)
Är det takåsarna? Tänkte isolera utanpå taket och då ställa nya reglar på dom gamla åsarna
 
Det är de reglar som löper parallellt med takets lutning och som vilar på stockarna du vill ta bort.
En idé kanske kunde vara att byta hela taket ist eller isolera från insidan? Eller bygga ett nytt tak ovan det gamla först för att sedan riva det gamla?
 
Jag ska ta bort gamla takbeklädnad och isolera från utsidan för att behålla takhöjd . Men kanske är enklare o riva den gamla konstruktionen helt?
 
Jag gissade nästan på att takhöjden var viktig, men lyfte frågan ändå:D Jag skulle nog säga att resultatet blir bättre om du gör om allt än att bara spara lite. Med nockbalk behöver du sannolikt några pelare inne i huset, samt att lasten från dessa behöver nå grunden. Hur ser det ut på våningen under?
 
B bossespecial skrev:
Jag gissade nästan på att takhöjden var viktig, men lyfte frågan ändå:D Jag skulle nog säga att resultatet blir bättre om du gör om allt än att bara spara lite. Med nockbalk behöver du sannolikt några pelare inne i huset, samt att lasten från dessa behöver nå grunden. Hur ser det ut på våningen under?
Huset är 8 meter långt. Ett sovrum på 3 meter o allrum 5meter. Så jag kan sätta en stolpe I den innerväggen. Och en i varje gavel. Men om jag endå ska göra om allt så kanske ett taklyft kan vara klokt
 
Vägglivet är relativt högt redan så det borde inte krävas att lyfta taket så mycket för att få en luftigare känsla. Annars är ju kupor enkla för att få mer yta med full höjd.
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Vägglivet är relativt högt redan så det borde inte krävas att lyfta taket så mycket för att få en luftigare känsla. Annars är ju kupor enkla för att få mer yta med full höjd.
Ja tanken var det först men blir ganska dyrt med kupa. Jag tänkte sätta in liggande fönster i väggen istället. Så du tycker inte jag ska göra ett litet lyft? Känns som det är inte mycket mer jobb
 
Det kan nog bli schysst med fönster i väggliven(y)
 
  • Gilla
Martin Lj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.