Hej, Skulle gärna vilja ha lite hjälp med hur man kan tänkas bygga då vi ev. skall bygga ett nytt litet stall med höloft över. Vet ej exakta mått än så dimensioner på bjälklag osv få vi återkomma till. Det jag är nyfiken på är mest hur man kan konstruera takstolar osv då vi ska förvara hö för att få så mycket utrymme på loftet som möjligt.
Har gjort två ytterst enkla skisser på hur jag tänkt mig i stora drag och skulle gärna vilja ha synpunkter.

Alt1. Ger lite större utrymme på loftet och har sett denna typ av takstolskonstruktion i gamla lador. Det jag är fundersam över är vad de olika stödbenen har för funktion och hur de i så fall skall fästas. Som ni ser har jag skissat två olika infässtningspunkter på vänster och höger takstols stödben.

Alt2. Kanske enklare att bygga. Kan använda taksolarnas underram som bjälklag till golvet.

Enkel skiss av stall med takstolskonstruktion och noterade dimensioner för byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel ritning av stall med höloft som visar takstolskonstruktion och potentiella fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Ta kontakt med Konstruktör.
 
Nja, det hade jag kanske inte tänkt. Blir ju ingen stor byggnad direkt, var mest nyfiken på olika varianter av takstolar.
 
Mitt förslag:
  • Välj takstol alt. 2
  • Köp takstolarna från en takstolsfabrik
Vi valde Nässjö Takstolsfabrik när vi byggde ett garage och ett stall för 9 år sedan.
Bra produkter och bra service:
https://www.takstolsfabriken.se/takstolar
ramverktakstol.jpg
Vi byggde med 38° takvinkel, garaget 9 x 4,5 m och stallet 9 x 5,5 m.

Här är stallet:
Nytt grått stall med rött tegeltak, 38° takvinkel, byggt av Nässjö Takstolsfabrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vinden, när det var nybyggt:
Nybyggd vind med träbjälkar, isoleringsmaterial och stålbalkar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här är för resten vår ritning:
Ritning av en husplan med dimensioner, inkluderande rum som sovplats och badrum, samt texten "PLAN EV".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektionsritning av ett hus med måttangivelser.
Två ritningar av en husfasad, en mot sydost och en mot nordväst, med tegeltak och en häst framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av en stuga med fasader mot sydväst och nordöst, med en illustrativ häst vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning för bygglovshandling med texten 'Oringe 3:42 Laholmskommun' och stämpeln 'agnasARK'.
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Ta kontakt med Konstruktör.
Takstolsfabriken står för konstruktionen.
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
Tänk efter om ni verkligen skall ha hö på loftet! Förr hade man stenderstol med höhiss och huvuddelen av djur var inte hästar. I den delen av stallet om det inte var avskilt så ruttnade taken och foder gick ej att förvara över hästar då de svettas och avger avsevärt mycket mer fukt än kor.
I dag kan man med plast och vent klara fukten bättre än förr, men varför bryta ryggen av sig för att först få upp fodret och sedan få ned desamma. Bygg på längden så du kan backa in och välta av fodret, Det går en del strö dessutom. Viktigt med luft så fodret ej möglar eller på annat sätt blir förstört/osmakligt. (Möjlighet till skulltork vid behov)
Skulle intresset för hästar ändra sig med åren så går det sedan använda utrymmet till Båt/Husvagn och stallet till annan hobby.
(Det är Tomtar man skall ha på loftet.)
 
Jag gillar foder på loft. Inbilla ingen att det är mindre jobb att ha fodret på backen. Enkelt att räkna hur många gånger du får flytta fodret. Skulle är dessutom helt gratis yta.

Jag hade valt alt2, lättast o billigast
 
  • Gilla
öringen
  • Laddar…
K kest skrev:
Tänk efter om ni verkligen skall ha hö på loftet! Förr hade man stenderstol med höhiss och huvuddelen av djur var inte hästar. I den delen av stallet om det inte var avskilt så ruttnade taken och foder gick ej att förvara över hästar då de svettas och avger avsevärt mycket mer fukt än kor.
I dag kan man med plast och vent klara fukten bättre än förr, men varför bryta ryggen av sig för att först få upp fodret och sedan få ned desamma. Bygg på längden så du kan backa in och välta av fodret, Det går en del strö dessutom. Viktigt med luft så fodret ej möglar eller på annat sätt blir förstört/osmakligt. (Möjlighet till skulltork vid behov)
Skulle intresset för hästar ändra sig med åren så går det sedan använda utrymmet till Båt/Husvagn och stallet till annan hobby.
(Det är Tomtar man skall ha på loftet.)
Stall kanske är missvisande. Det ska bli ett fårstall. Anledningen till löshö är att jag tagit löshö i många år och har maskiner för ändamålet.
 
J JKrister skrev:
mindre jobb att ha fodret på backen
Jag har i min fars lantbruk fått förmånen att få hjälpa till, men hundratals ton hö å halm de dagarna som andra låg på stranden. Vi har haft tillgång till alla typer av hjälpmedel då vi fyllt rännet, men det har varit logen, som i ton går snabbast att fylla. Att slänga på en säckkärra med lite bal och rulla iväg känns för mig lite lättare än att springa upp på rännet, kasta ned balarna, krafsa ihop de som går sönder och upp i en skottkärra.
De senare åren med storbal och balgrip underlättade arbetet oerhört och till häststallet användes loggolvet till att sprätta upp storbalen och breda ut denna.

I övrigt har det funnits olika besättningar över åren men Höns, Ankor, får, Grisar, Kor/Köttdjur, Hästar, säkert glömt något. (Hästar till syrran)
Tänk på att Hästar är flyktdjur och dricker därefter. Om strömmen går och man får bära vatten så en slurk vatten är ca 15 Liter. En damm är inte fel.
 
Ö öringen skrev:
Det ska bli ett fårstal
Får behöver endast vindskydd och ett tak. Det är viktigare med fodret. Att få in detta snabbt och grönt, ändå torrt. Det sitter torkfläktar på i stort sett varenda lada som ej kommer till mer användning. Satsa på torkmöjlighet för fodrets skull.
 
Stödbenens huvudfunktion är att fungera som ett extra upplag för högbenen så att dessa kan göras klenare. Hanbjälkarna har också denna funktion samt att förhindra att högbenen trycker ut ytterväggarna. Alternativ 1 med förhöjt väggliv kräver någon form av stabilisering av detta, t.ex. som det är ritat på högersidan. Jag tycker det är svårt att föra en bra diskution utan att veta vilka mått det är fråga om. Stora volymer kan man bygga mer effektivt med hjälp av limträ. Man kan lära sig mycket av gamla ladukonstruktioner men de var också präglade av material- och kompetensbrist.
 
K kest skrev:
Jag har i min fars lantbruk fått förmånen att få hjälpa till, men hundratals ton hö å halm de dagarna som andra låg på stranden. Vi har haft tillgång till alla typer av hjälpmedel då vi fyllt rännet, men det har varit logen, som i ton går snabbast att fylla. Att slänga på en säckkärra med lite bal och rulla iväg känns för mig lite lättare än att springa upp på rännet, kasta ned balarna, krafsa ihop de som går sönder och upp i en skottkärra.
De senare åren med storbal och balgrip underlättade arbetet oerhört och till häststallet användes loggolvet till att sprätta upp storbalen och breda ut denna.

I övrigt har det funnits olika besättningar över åren men Höns, Ankor, får, Grisar, Kor/Köttdjur, Hästar, säkert glömt något. (Hästar till syrran)
Tänk på att Hästar är flyktdjur och dricker därefter. Om strömmen går och man får bära vatten så en slurk vatten är ca 15 Liter. En damm är inte fel.
Givetvis har man nedkast direkt ner i foderhäcken. Löshö är ett väldigt jobb att flytta runt utomhus och otroligt skräpigt.
In på skulle - ner i foderhäcken - ner i fårmage - ut i lösdriften - ut på gödselhögen.
 
J justusandersson skrev:
Stödbenens huvudfunktion är att fungera som ett extra upplag för högbenen så att dessa kan göras klenare. Hanbjälkarna har också denna funktion samt att förhindra att högbenen trycker ut ytterväggarna. Alternativ 1 med förhöjt väggliv kräver någon form av stabilisering av detta, t.ex. som det är ritat på högersidan. Jag tycker det är svårt att föra en bra diskution utan att veta vilka mått det är fråga om. Stora volymer kan man bygga mer effektivt med hjälp av limträ. Man kan lära sig mycket av gamla ladukonstruktioner men de var också präglade av material- och kompetensbrist.
Tack för din input.
Det är just det förhöjda vägglivet jag vill åt för att få mer rymd på loftet. Tanken är dock att väggstolparna går hela vägen upp utan någon skarv på vägen. Därför tanken med en skruvad alt. infälld bärlina för mellanbjälklaget i väggstolparna.
 
Jag skulle gärna vilja veta tänkt höjd och bredd på konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.