Hej,

Förutsättningarna är ett hus byggt 1910-1911, yttermått ca 9,9x10,4m, där vi skulle vilja riva lite i kattvindarna för att kunna utnyttja de som för förvaring.
Vi har ingen konstruktionsritning på huset.
Som det är nu är kattvindarna så smala att de inte går att utnyttja bra för förvaring, samt att en av dem är öppen upp till vind, med följd att vi har tusentals döda flugor liggandes på golvet och vill helst inte gå in där.
Vi har inte för avsikt att modifiera eventuella stödben, utan tanken är då att helt enkelt sätta ett elfa-system i den ena kattvinden, med garderobsdörrar anpassade för att sitta mellan stödbenen. I den andra kattvinden kanske göra någon typ av nischer för att få plats med förvaring men ändå ha lite vägg kvar att ställa en säng mot.
Dvs vi vill inte hålla på och bära av och göra om hela takkonstruktionen utan anpassa oss så gott som möjligt efter de förutsättningar huset ger oss.
Jag har försökt läsa på om åsar och om det är så vårat tak är uppbyggt. Men de exempel jag hittar visar ett hus med två vanliga gavlar som är mer rektangulärt än vårat hus. Kan vårat hus ens vara uppbyggt så?
Fyra linjeteckningar av husfasader med måttsättning, olika fönster och dörrplaceringar.

I två av rummen finns inga kattvindar, men en nedsänkning i taket där snedtaket börjar, vilket gör oss ganska säkra på att det är balkar infästa i yttervägg samt upplagda på stående stolpar i den vägg de ansluter till, vi har åtminstone inte hört något om att det någon gång skulle funnits kattvindar när vi pratat med barnbarnet till dom som byggde huset (dock vet givetvis inte han hela historien om renoveringar sen det byggdes). Det kan väl tala för åsar?
Även i korridoren i mitten av huset finns en balk som vi räknar med har en bärande funktion. Det skulle också kunna vara en ås kanske, som ligger ovanpå kattvindsväggen. och går fram till murstocken där det verkar vara murat en bit av väggen som upplägg för balken.
På bilden är de stående stockar jag kan se utmärkta, men det finns antagligen fler bakom panelen i kattvindarna!

Enligt bifogade bilder har jag "molnat" de kattvindsväggarna jag skulle vilja riva i. Måttsatt vy har jag kladdat dit var kattvindarna är placerade. Kortet från vinden är taget ovanför korridoren, luckan i golvet är placerad väldigt nära dörren till den stora kattvinden. Kortet visar ytan ovanför det rummet med två kattvindar. Sopsäckar med okänt innehåll som antagligen ärvts från ägaren innan tidigare ägare, innehåller förhoppningsvis inga människodelar.
Arkitektonisk ritning eller planlösning, med markeringar och noteringar, möjliga konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en byggnad med mått och symboler, färgglad, konstruktion, planvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd vind med träväggar, spånskivebitar, kartonger, svarta plastpåsar och utspridda föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns det rimligt att jag skulle kunna ta bort den spontade panelen på kattvindsväggen (bifogad bild visar den större kattvinden), och därmed få en bättre bild av väggens konstruktion. Eller bör jag vara rädd att den spontade panelen ska ta upp någon typ av skjuvningar?
Jag kan se att det inte är en hel vägg med stående timmer, utan jag ser isolering med spån bakom panelen.
Källare eller vind med träbjälkar, isolering, rör, kartonger. Oordnad, gamla byggmaterial, mörk, spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det vi är ganska säkra på är att någon gång har någon gjort en modifikation för att sätta in en altandörr in till den större kattvinden (längst bort från trappan, i hallkorridoren). Här hade vi egentligen velat riva hela det uppreglade partiet med dörren, och öppna upp för en längre korridor med mer ljus (svartkladdad är den större kattvinden). Det är vi dock mycket osäkra på om det går eller inte då man fält in en stående regel runt dörren, vi vågar inte spekulera i huruvida den har någon bärande funktion eller inte.
Jag antar att man inte vågar minska bredden på det partiet som jag benämnt "stående stockar", utan att man får leva med att de blockerar fönstret.
Interiör av ett vindutrymme med träbjälkar, isolering och lucka. Oanvänd och dammig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Abstrakt grafisk bild; blåa vertikala linjer, rosa rektanglar med text, geometrisk form som liknar hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kan man göra en kvalificerad gissning av vilka väggar som är bärande utifrån de balkar vi ser i taket?
Det finns inga stödben på vinden kan vi konstatera.
På ritningen har jag ritat in ett hörn där två tak möts med två snedtak. Med tanke på vinkel på taket så känns det helt orimligt att taket skulle stödjas upp av väggen mellan de stora rummen. Det är ca 0,7m snedtak åt två håll i hörnet varvid man ser takvinkeln, för att ansluta takbalkar mot väggen hade det behövt vara snedtak i rummet längs hela väggen, eller bytt takvinkel vilket det inte gör.
Därför tänker jag att det kanske ligger en ås i bjälklaget mellan övervåning och vind. Den skulle kunna ligga ovanpå balken som går i korridoren och ansluta i yttervägg. (Hade den legat på samma höjd skulle den synts)

Något som hade varit väldigt intressant är om väggen mellan de stora rummen (vänster sida av planritningen) hade kunnat vara delvis utan bärande funktion. Jag inser ju att balken i taket i rummet i övre vänstra hörnet måste vila på något. Men det kanske finns en chans att bara den yttre delen av den är bärande (vi vet att denna vägg har modifierats och att det varit en dörr i den). Vi fantiserar nämligen om att kunna få in en liten toalett mellan dessa två rum.

Givetvis river vi inte ner några väggar totalt utan att få hit expertis. Utan det vi i så fall vill göra först är att riva panelen i kattvindarna och se hur många stående stockar vi har att förhålla oss till.
Men vågar vi påbörja den operationen eller kan även det påverka något?

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.