Jag har tänkt bygga ett förråd mellan två byggnader enligt bilden. Det blir en enkel konstruktion med ett par väggar och plåttak, inget golv. Jag har tänkt fästa det i dom andra två byggnaderna, det vilar alltså inte direkt på marken. (Eventuellt får jag väl gjuta en plint mitt på på den bakre väggen om det behövs.)

Det jag främst funderar på är hur jag ska konstruera taket och hur jag bäst fäster det i dom andra två byggnaderna. Takets fallriktning blir mot den längre bakväggen och dom andra byggnaderna är träregelkonstruktioner.
 
  • mellanbod.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Det där var inget svårt bygge att ge sig på :D


Enklast lägger du upp bärande takbjälkar av dimension 45x195 av virkesklass K12 ungefär cc 600 i balkskor av typ BMF (typ B eller IL) som du fäster på väggarna. cc-måttet får du avpassa till var du kan fästa dem. (Balkskorna hittar du på byggvaruhusen, Jula, Biltema, m.fl ställen.) Och hittar du ingenstans att fästa dem kan du spika på en liggande planka på reglarna i väggarna i takets lutning och f'ästa dem på den, cc 600. Du kan givetvis oxå utesluta balkskorna och spika upp en liggande 45x95 regel på väggarna i takets lutning och sen haka ur 45x95 mm ur båda ändarna på bjälkarna och lägga upp dem på 45x95 regeln. Men det kan bli lite trixigt får du får två vinklar att ta hänsyn till. Dels snedsågningen mot väggen (olika i båda ändar?) och snedsågningen i urhakningen mot regeln (olika i båda ändar?).

På dem lägger du sen ett vattentak av rsp. panel för papptäckning, eller om du vill göra det ännu enklare för dig, plåt i hel längd (trapets- eller sinuskorrigerad).
________________________
Byggaren
 
Det känns som en vettig konstruktion. Fast jag funderar på hur jag löser bärläkten på bästa sätt. Jag tänkte lägga plåten direkt på reglarna och då är väl cc600 för stort . (350 rekommenderas för byggmaxplåten tror jag.) Så antingen får jag regla tätare eller komplettera med någon slags bärläkt. (Plåten hamnar ju tyvärr åt fel håll också så jag kan inte bara lägga bärläkt tvärs över bjälkarna.) Vad behövs för dimension om man kör cc350? Det känns ju som att man borde kunna gå ner en eller två dimensioner, eller är jag ute och cyklar då tro?
 
I
Bigfoot skrev:
----
Vad behövs för dimension om man kör cc350? Det känns ju som att man borde kunna gå ner en eller två dimensioner, eller är jag ute och cyklar då tro?

Du kan utan vidare gå ner till 45x95 där det är smalast med cc 350 och 45x170 där det är bredast. Sen beror det lite på hur de omgivande taken lutar. Lutar de mot det tak som du ska bygga mellan byggnaderna, rekommenderar jag att du går upp en dimension för att vara på säkra sidan mot snöras och snöficka.
____________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.