Tänkte bygga ett växthus av trä i vår. Har ett antal gamla fönster i bra skick så det ska nog gå bra. Kommer att bygga en regelstomme i 45x95mm, med cc600 ungefär.

Dock har jag lite funderingar kring takkonstruktionen. Växthuset kommer att vara 260x450cm, sidohöjd cirka 200cm och nockhöjd cirka 250cm. Taket kommer att vara av kanalplast så det är inga stor laster mer än eventuellt snö.(Stockholmstrakten).

Ser själv två olika alternativ.

1) En nockbalk på 450cm plus utstick som vilar på gavlarna.

2) Takstolar. Dock så kommer dessa att stjäla en del av volymen i växthuset så jag är inte så förtjust i den lösningen.

Så, hur har ni andra gjort, finns det fler alternativ?

Hur kraftig nockbalk behöver jag enligt dessa förutsättningar?
 
Pulpettak är ju alltid ett enklare alternativ för gör-det-självaren. Limträ medger klenare dimensioner. Vem har sagt att man behöver ha taket infäst ovan takstolarna?
 
  • Gilla
DavidCollin
  • Laddar…
Jag skall försöka beskriva hur man byggde träväxthus, innan det blev modernt med aluminiumkonstruktion.
Grund: Gjuten sockel, med stående UNP100 balkar var annan meter ( i ditt fall totalt 6 st). Balkarna ställs 90 mm in från färdig grund yttersida.Mura med leca mellan balkarna, upp till lagom grundmått.
Väggar: Syllpapp, syll av 45x95. Stående spröjs av 45x70, med c/c passande glasbredden. Hammarband 45x95, genomgående bult i de stående balkarna.
Tak: Spröjs 45x70, hörnspröjs mot gavlar 70x70, nockplanka 45x195.
Gavlar, monteras sist: Spröjs 45x70. dörrkarm av 45x145.
På den tiden gick det att köpa spröjs med färdig glasfals, det går lika bra att tillverka själv. Antingen med överhandsfräs, eller ännu enklare, spika fast en tunn list 15x22.
Luftluckor och dörr tillkommer.
Ofta byggdes växthusen helt i tryckt virke.
 
Apprentice skrev:
Pulpettak är ju alltid ett enklare alternativ för gör-det-självaren. Limträ medger klenare dimensioner. Vem har sagt att man behöver ha taket infäst ovan takstolarna?
Ingen som har sagt det men på en hel del bilder och skisser jag hittat har det varit så där av min fråga. Pulpettak är inte aktuellt då det inte hade passat in med huset och resten av grannskapet.
 
Jag kan tipsa om boken "Moderna växthus" från 1926. Där beskrivs i detalj konstruktioner för små och stora växthus av alla slag. Jag hittade mitt ex på http://www.bokborsen.se/index.php . Den ligger tyvärr nerpackad nu - pga (just det) renovering - så jag kan inte kolla upp åt dig.

Se även:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/70621-takstolskonstruktion-till-vaexthus.html

Vad har du tänkt använda för trä? Jag går själv i växthustankar och lutar nog åt kärnfur alt. värmebehandlat virke, vill inte ha tryckt i växthus.
 
mandus skrev:
Jag kan tipsa om boken "Moderna växthus" från 1926. Där beskrivs i detalj konstruktioner för små och stora växthus av alla slag. Jag hittade mitt ex på [länk] . Den ligger tyvärr nerpackad nu - pga (just det) renovering - så jag kan inte kolla upp åt dig.

Se även:
[länk]

Vad har du tänkt använda för trä? Jag går själv i växthustankar och lutar nog åt kärnfur alt. värmebehandlat virke, vill inte ha tryckt i växthus.
Har inte bestämt mig än, hade nog kunnat tänka mig tryckt virke för jag ska bara odla i krukor. Återstår dock en del tankearbete. Har ju gamla målade fönster så jag måste måla i vilket fall som helst.
 
Förrsten, nån som har koll på vad glas kostar? Måste ha till taket...
 
Skulle du inte ha kanalplast på taket?
 
mandus skrev:
Skulle du inte ha kanalplast på taket?
Jo, på det ena. Ska bygga ett mindre till mina föräldrar och de vill ha glas över det hela.
 
Kanske något sådant här?

Ett helt otroligt växthusbygge...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.