Står ute aws och bygger ett uterum från willab. Vinter med WG80 runt om med lindabs falsade "klick" tak.

Har monterat stommen färdigt och ska börja med taket och isolering. Takåsarna är 225 och isoleringen som är medskickad är 145?

Enligt Lindabs monteringsanvisning (se bild) så antar jag att det är luft ovan isoleringen, men 80mm? Känns inte det som laddat för köldbrygga de lux? Förvisso kan jag montera regel för innerpanel högre upp, och krympa avståndet, men jag hade tänkt montera den regeln likt bilden men har även funderat på skippa den helt och slå innerpanelen direkt på takåsarna!
 
  • Teknisk ritning av ett tak med Lindabs isoleringslösning med måttangivelser för råspont, isolering och regel för innerpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Gissar bara nu men dom kanske skickar med 145mm alltid oavsett hur taket ser ut på precis den man har köpt, enkelt för företsget med så få olika produkter som möjligt. Köp lite 45mm isolering om du vill isolera mer men det är inget fel med långt avstånd mellan isolering och tak, jag har över 2m ståhöjd i nock på vinden.
 
Du måste ha en luftspalt under råspont.
Se bara till att täta uppe och nere så getingar inte kommer in, med nät.
 
Räknade på antal kvm jag fått..8 paket x 3.89 - 31.12 kvm. Uterummet är precis 15.4kvm. Är det tänkt att jag ska lägga dubbelt mellan åsarna? Känns väl sådär att pressa ner isoleringen?
 
Rickard.
Nej du bör ha en luftspalt och man ska absolut inte pressa ihop isolering. Mer troligt att det ska räcka till golvet eller nån vägg.
 
Märkligt..grunden har jag gjort själv, alltså ingick inte i beställningen.. och vi ska ha wg80 (glas runt hela)..
 
Rickard.
Oavsett så ska du definitivt ha luftspalt och du ska inte pressa isoleringen, är det glasfiber kan du dela extra isoleringen enkelt på max 50mm för att slippa köpa mer och då får då 30mm luftspalt vilket är lämpligt.
 
  • Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Tack för snabba svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.