Planerar att byta nuvarande tegeltak mot ett listat papptak. I samma veva ska jag isolera taket utåt ca 20 cm. Kåken är ca 150 år gammal och har byggts om i omgångar, jag funderar på att höjja väggarna i samma veva som jag har takstolarna "rena". Skånelängan är 6*17 meter och stolarna vilar på träbalkar som ligger längst med huset. Dessa balkar är delade vid tre-fyra ställen.

Jag funderar nu på att höjja väggarna stegvis samtidigt som jag har teglet av och innan jag bygger vidare. Funderar på att höjja med stolarna kvar, och i steg, dvs jag separerar läkten som håller samman stolarna där vägg-balkarna delar sig, (det blir då 3-4 olika delar på dessa 17 meter).

Tanken är att jag borde spara endel tid på att slippa demontera stolarna.

Är det brukligt att takhöjning sker på sådant vis? Skulle det fungera eller har jag missat någon fundamental del? jag tänker mig att höjja mha en förlängs domkraftsanordning, kilar och då lyfta i mellanbjälklagets balkar som även dessa är "avklädda".

(Tänker inte höjja så mycket att stolarnas vinkel bör ändras.)
 
http://byggblogg.inorp.com här finns bilder där man ser mellanbjälklag, stolar och de balkar som löper längst långsidorna.
 
Fick ryktesvägen höra att takhöjning ska kunna ske mha domkraft, stötta och kil. Någin som har tillgång till "do's and dont's" gällande en sådan operation?
 
Uppdatering ..

Har nu börjat taklyft på kåken själv. Då mellanbjälklag och takstolar är helt oinredda tillåts viss "skevning". har lyckats med 30-40 cm höjning mha en liten 2 tons hydrauldomkraft och en mängd tegel..:) Finns bilder på blogglänken ovan.
 
L ltz skrev:
Uppdatering ..

Har nu börjat taklyft på kåken själv. Då mellanbjälklag och takstolar är helt oinredda tillåts viss "skevning". har lyckats med 30-40 cm höjning mha en liten 2 tons hydrauldomkraft och en mängd tegel..:) Finns bilder på blogglänken ovan.
Finns det bilder på hur du gick tillväga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.