Jag sitter och planerar vårat nya uterum, men funderar på hur det kommer fungera mot vår fasad. Vi har valmat tak, så ingen gavelvägg att bygga mot. Där jag planerar uterummet har vi idag en altan som från trallen upp till undersidan av takutskjutet mäter 242 cm. Jag vill helst inte sänka golvet då jag vill ha det i nivå med innegolvet. Hade tänkt mig en stomme på 6(längd)x4(djup)m. Skulle det funka med rätt lutning etc.?
 
Kör du en lutning på 3 grader måste taket vara 20 cm högre i bakkant än framkanten på 4 meter.
 
Har kollat runt lite och enligt expertis så skall det vara en lutning på ca 6 grader om man skall använda kanalplast (32mm), vilket är fallet. Det innebär att taket i framkant kommer vara 40 cm lägre. Om jag då lyckas "klämma in" altantaket under hustaksutskjutet (takfoten?) så kommer takhöjden på altantaket vara 2 meter i ytterkant. Känns som att det blir väl instängt. Lägg därtill att både takbalkar och reglar skall få plats under, så är man helt plötsligt nere på 180 cm i faktisk takhöjd... Känns som att jag kan glömma den varianten.

Den andra tanken jag har är att flytta upp den inre bärlinan och fästa denna i vindskiva, förutsatt givetvis att jag hittar bakomliggande takstolar att fästa i. Vindskiva är 170mm bred, så då skulle jag få en bakhöjd på 259cm att utgå ifrån. Själva takfoten sticker ut 60cm från husväggen, detta medför ju samtidigt att uterumstaket bara behöver vara 3,50 (3,40) för att ändå uppnå mitt planerade djup på 4 meter. Räknar jag rätt får jag då en takhöjd i ytterkant på 259-35=224 cm (ca 205 med balkar+reglar inkluderat).

Skulle detta vara en teoretisk lösning som fungerar i praktiken?!
 
God morgon,
Jag är precis i samma dilemma, fast jag får göra den drastiska åtgärden att plocka bort dem tre, kanske fyra nedersta takpannorna och lägga en "bärlina" längs med taket. Sedan jackar jag ur för takbjälkarna som går ut till den yttre bärlinan.
Sedan får plåtslagarn komma och göra en schysst övergång mellan pannor och kanalplast.

Hoppas du löser det!
// repseJ
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Förra året så monterade vi vårt 32mm tak med 3.5* lutning pga. samma problematik dom du har.

Jag har inte upptäckt något problem med låg lutning, jag tror att rekommendationen 6* är för att standardprofiler för anslutningen mot husvägg inte klarar lägre lutning, men om man gör en bättre lösning själv så
är det ingen risk för läckage.
 
På vårt förra hus med valmat tak byggde vi uterum på de sättet. Tog bort fotbrädan/vindskivan och takfotsbrädorna och sen stack vi bara in balkarna till uterummet och kortlade upp lite förstärkningar mellan husets takstolar.
Kanalplasten ligger nu precis under hängrännan på huset.
 
Det funkar bra att strunta i husets hängränna också, då tjänar man 10-15 cm till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.