Hur pass mycket avstånd ska man ha mellan högskåpen och taket?

Vi har ca 250 cm i takhöjd, och ska dessutom lägga in ny parkett på 13mm så då blir höjden ca 248,5cm. Vi har tänkt är att montera 2 IKEA högskåp på 248 cm men undrar nu om det kan bli problem när det är så pass lite utrymme upp till taket. Tycker spontant att det är snyggast när alla skåp går hela vägen upp till taket så att man slipper ytor som samlar damm.

Sen är frågan också hur pass höga väggskåp som blir bäst för en takhöjd på 248-250cm. Vi funderar på 100 cm skåp, men vill helst att ytan mellan bänkskåpen och väggskåpen är så pass högt som möjligt, efter alla täcksidor/baldakiner. Tror ni att det kan fungera?
 
Det går med lite finurlighet att få in dessa högskåp. Monteras stående med benfästena på plats, lyft upp dem och sätt dit benen sist. Inte mycket marginal så mät takhöjden ordentligt.....

100 cm överskåp blir väl bra. Upp till samma höjd som högskåpen så får man ca 57-58 cm mellan bänk och överskåp.
 
Kolla monteringsanvisningen, men som Kane säger bör det gå bra. PAX-garderoberna har ju olika anvisning för olika takhöjd, vi har 240 i takhöjd och kunde montera den modell som är 238 cm hög.
 
dirrekok skrev:
Vi har ca 250 cm i takhöjd, och ska dessutom lägga in ny parkett på 13mm så då blir höjden ca 248,5cm.
Underlagsfoam tar väl också ett par millimeter?

Om ni väljer en lägre modell finns takanslutningslister och då blir det ingen glipa alls där damm kan leta sig in. Smaken är lite olika, men det ser inte alltid snyggt ut med tight passning.
 
  • Gilla
salahunreal och 1 till
  • Laddar…
På Ikea rekommenderar man inte dessa skåp när man har under 250 i takhöjd. Deras snickare sätter inte in de.....
 
  • Gilla
Ph88
  • Laddar…
Ögonfröjd: Vilka fegisar. ;)

Monterade i helgen in Pax-garderober i ett rum med takhöjd på 2.38 (2.40 med plastmatta blev 2.38 med parkett).
Ställde dem på en 12mm MDF så fick jag 5mm fritt ovan skåpen.

Tänker göra samma manöver i kommande två rum.
 
Ögonfröjd skrev:
På Ikea rekommenderar man inte dessa skåp när man har under 250 i takhöjd. Deras snickare sätter inte in de.....
Det kan man förstå. Men själv har man ju större möjligheter att vara kreativ.
 
Hej! Tog för någon vecka sedan beslut i precis samma frågor som ni har vid 250 takhöjd, tänkte berätta hur jag gjort.

Högskåp. Som ni själva skriver så med nytt golv inlagt blir det ca 5 mm kvar mellan tak och ö.k. högskåp. Är golvet eller taket lite ojämnt så riskerar det att vara ännu mindre. Jag vågade absolut inte chansa på 248 stomme. Även om jag precis får in skåpet så riskerar de översta luckorna att gå väldigt nära eller i värsta fall ta i taket när de öppnas. 228 stommar och en passbit ovan blev lösningen för mig.

Väggskåp har jag kört på 100 stommar och lämnar några cm tillgodo upp mot taket (täcks med list).
Jag får då ca 93 cm bänkskåp + ca 53 cm kakel + 100 cm överskåp = 246 cm. (ger ca 4 cm list)

Värt att nämna är att jag har väggskåp och högskåp på separata väggar med en murstock emellan. Är det ett mer sammanhängande kök hade jag försökt att linjera överkant på såväl högskåp som väggskåp.
 
Redigerat:
Att bara ha 5mm marginal till taket är riskabelt. Det räcker att någon snedhet eller ojämnhet i golvet, så får du justera upp hela paketet ngn mm. Och om väggen som skåpen sitter på lutar lite (mer regel än undantag) så kommer dörrarna att närma sig taket när de öppnas osv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sent svar.
Men skilnad på Pax som är gjorda för att monteras på plats. Och Metod som som är gjorda för att monteras liggande och resas.

Så. Även jag undrar om någon har monterat Metod köksskåp stående?

/M
 
O olgerfelt skrev:
Så. Även jag undrar om någon har monterat Metod köksskåp stående?

/M
Borde gå bra med ett par extra händer och vinkelskruvdragare så man kommer åt att dra "låsmuttrarna" på under- och översida. Hur stor skillnad är det i tak- och skåpshöjd? Skall ni ha ben på skåpet?
 
  • Gilla
olgerfelt
  • Laddar…
K Kane skrev:
Borde gå bra med ett par extra händer och vinkelskruvdragare så man kommer åt att dra "låsmuttrarna" på under- och översida. Hur stor skillnad är det i tak- och skåpshöjd? Skall ni ha ben på skåpet?
Tack för tipset.
Löste det. Är bara ca 2 cm till taket så är tight, behövs ca 5 för att resa det upp från liggande.
Men löste det genom att baxa ut det i hallen där det är 5 cm högre och trycka upp det därifrån. Tx!

/M
 
En nackdel med att ha skåp som slutar någon enstaka cm från taket är att man ser väldigt tydligt om det inte är helt spikrakt.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.