Tänkte bygga in multiroom lösning i vårt nybyggda hus och är lite kluven på hur jag ska göra i vårt vardagsrum.
Vi kommer att ha ett ryggåstak med ca 4,2m i takhöjd. I mitten av rummet kommer det finns en bärande vägg. På denna väggen kommer vi att ha tv och soffan mitt emot. (bifogar ritning).

På andra sidan väggen kommer kök/matdel att vara. I denna avdelning har jag tänkt mig takhögtalare, 1st ovan kök och 1st ovan matdel. 8" av något slag...

Men i vardagsrumsdelen, här funderar jag på om jag antingen skall placera 2st högtalare i taket längst bak på höger och vänster sida om soffan. Då skulle dessa även kunna användas till bakre surround högtalare? Dock ger det inte lika bra spridning när man har bakgrundsmusik.... Surround är heller inte min största prioritet i detta rummet då vi har ett annat rum för bio. Men det är givetvis ingen nackdel om en integrerad mindre lösning kommer finnas här.

Ett annat alternativ, hade då kunnat vara att istället placera 2st frontar i väggen istället.... Då blir spridningen bättre vid bakgrundsmusik, dom går då även att använda som vettiga stereohögtalare vid tv tittande... DOCK, vill jag ju inte ha dessa högtalare så himla synliga, vilket gör att jag helst hade velat placera dessa vägghögtalare högre upp isf, någonstans runt 2,5-3meter upp från golv. Men detta blir kanske inte bra??

Hur tänker ni, hur hade ni gjort ert val?? :)

Svarta högtalare är TAK monterade, RÖDA högtalare är vägghögtalare.... Vilket blir bäst tro?
Untitled-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har byggt in högtalare både i vägg och tak precis. Vi köpte från USA på www.outdoorspeakerdepot.com.
Har också 4,2 meter i takhöjd i vardagsrummet. Där satte jag fyra stycken takhögtalare. De sprider ljudet bra, men det blir extra tydligt om man står rakt under dem.

I matsalen satte jag två vägghögtalare och de ger riktigt bra ljud i hela rummet. Högtalarna går ju faktiskt att måla (eller gallret framför) och det blir rätt bra faktiskt. Man tänker inte så jättemycket på dem utan de smälter in fint.

De flesta av de högtalarna de säljer från det företaget har så att man kan vinkla toppen på, så om du sätter dem högt upp kan du ju vinkla ner toppen, det gör ganska mycket faktiskt.
 
Carl-Johan Bauhn skrev:
Jag har byggt in högtalare både i vägg och tak precis. Vi köpte från USA på www.outdoorspeakerdepot.com.
Har också 4,2 meter i takhöjd i vardagsrummet. Där satte jag fyra stycken takhögtalare. De sprider ljudet bra, men det blir extra tydligt om man står rakt under dem.

I matsalen satte jag två vägghögtalare och de ger riktigt bra ljud i hela rummet. Högtalarna går ju faktiskt att måla (eller gallret framför) och det blir rätt bra faktiskt. Man tänker inte så jättemycket på dem utan de smälter in fint.

De flesta av de högtalarna de säljer från det företaget har så att man kan vinkla toppen på, så om du sätter dem högt upp kan du ju vinkla ner toppen, det gör ganska mycket faktiskt.
Har själv varit inne på högtalarna därifrån, men är osäker på kvalitén! Vilka köpte du? Har du jämfört dom med andra tillverkare, tex b&w och canton? Tycker du att vägghögtalarna är ett bättre alternativ än takhögtalarna?
 
Är ingen högtalarfantast men det låter bra. Kompletterat med en sub någonstans så låter det mer än bra.
Dessa körde jag på:

Utomhus
2 st Outdoor Patio Speakers OSD-AP525Wht 1 129.95 Color = White
OSD Audio AP525

Badrum
1 st Ceiling Speaker with Dual OSD-ICE840TT 1 79.95
Voice Coils OSD Audio
ICE840TT

Vardagsrum (70 kvm, 4,20 i tak)
4 st Ceiling Speaker Trimless, OSD-ACE590 2 62.95 Color = White
Thin Bezel, Pair OSD
Audio ACE590

Matsal
2 st In-Wall Speaker Pair OSD-CW640SQ 1 84.99 Color = White
OSD-CW-640SQ Square
Design

De jag har på väggen är fyrkantiga. Väljer man runda finns de som heter "trimless" och där är ingen ram runt eller några kanter. Så målar man in dem i vägg/takfärgen smälter de in mer. Annars tror jag det är rätt så mycket samma grej om man har dem i taket eller väggen. Tyckte mer att en fyrkantig form såg bättre ut på väggen än en rund. Så jag körde runda i taket och fyrkantiga på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.