Hallå!

Har sänkt taket i mitt kök och satt upp takgipsskivor med fasad kant i ett "rutmönster".
Jag undrar om man kan spackla över alltihop och få ett slätt tak istället?
Hur går man isf tillväga?

Var första gången jag använde takgips och resultatet blev inte så bra som jag önskat mig...
 
Nej, det kommer inte bli bra.
På vanliga skivor är ju kanten fasad för att pappremsan ska få plats på dessa så bygger det för mycket.
Kör du utan remsa spricker det direkt.
 
Stor risk att det blir sprickor, men vill du prova så spacklar du in pappersremsor, slipar och målar.

Ett alternativ är att göra som man gjorde förr med t ex masonit. Man satte då diskreta trälister över skarvarna så att dessa bildade ett rutmönster. Kan bli ganska snyggt.
 
Tack för snabba svar!!

Har läst runt i lite forum här på byggahus...
Kan man spackla och sen sätta upp typ microlit?
 
Låter ganska jobbigt, men ja, det ska gå. Har dock aldrig provat själv.
 
OM du ger dig på det så fyll först V-spåret med spackel. Spackla sedan dit en fogremsa i papper, följ instruktionerna för vanlig takspackling. När du fått det jämnt så kan du måla direkt eller med microlit. Men microlit ersätter inte pappremsan.

Men det kommer inte att bli lika bra som om du hade satt vanliga gipsskivor från början
 
Vi ändrade oss när taket med fasad kant var uppsatt. Spacklade igen och satte sedan Easy Cover tapet i taket. Gällde bara köket så var dock ingen enorm yta. Nu tre år senare så syns inga skarvar...
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Exakt detta gjorde jag precis.

La glasfiberremsa, det var dumt, istället för pappremsa. Sprack direkt. Slutade med microlitväv i taket för att få till det. Nu ser det dock jäffligt fint ut.
 
Tack för svar!

Köket är inte jättestort (takytan max15 m2) så det får vara värt ett försök med att spackla igen alla fasningar och lägga pappremsa och sen på med microlit.
 
Tänk på att hela taket bör bredspacklas annars syns åsarna tydligt. Det är svårt att dölja dom på cc60.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.