Har kikat runt lite grann på forumet, men har inte hittat det svar jag söker..

Ska göra iordning taket i sovrummet och har köpt 20 st http://www.byggmax.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Byggmax-se-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductDetail-Start;pgid=CX5ISGKSnn1SR0EsBt86nJ260000GUNPtvXY?ProductUUID=Z4sKAaAzGEAAAAERw5wc2Ftp&CatalogCategoryID=DrEKAaAz4kAAAAER.WoatFtR&JumpTo=OfferList

Nu när jag har kikat runt lite så verkar det inte som att det är denna typen jag ska ha om jag är ute efter ett slätt tak!?
Skivan är fasad runt om, så min idé var att skruva upp gipsen, lägga glasfiberremsor, spackla och slipa, sätta någon typ av slät väv och avsluta det hela med att måla. Vad tror ni om detta? Skulle det funka? Vill inte lägga ner en massa jobb i onödan med ett resultat som jag inte är nöjd med..



Glad Påsk!

Richard
 
Det är väl inga problem att spackla de där skivorna. Vi har sådana i gillestugan men där är det inte spacklat utan fasningen är bara målad (trodde de var avsedda för det). Eftersom de är så små så blir det ju ett antal meter man måste spackla. Jag har precis satt gips i hallen och då körde jag med vanliga väggipsskivor just för att slippa spackla överallt. Pappersremsa är väl förresten det som rekommenderas framför glasfiber nuförtiden.
 
esox71 skrev:
Vi har sådana i gillestugan men där är det inte spacklat utan fasningen är bara målad (trodde de var avsedda för det).
De är avsedda för att inte spacklas.. Men det går givetvis att spackla även dem, även om jag har en känsla av att det är lättare/bättre att spackla de "försänkta", vanliga skivorna..
 
Styx skrev:
De är avsedda för att inte spacklas.. Men det går givetvis att spackla även dem, även om jag har en känsla av att det är lättare/bättre att spackla de "försänkta", vanliga skivorna..
Bättre på vilket sätt? Risk för att spacklingen kommer att släppa pga djupet och den "smala" urfasningen? Funderar på om jag inte ska åka och lämna tillbaka dom ändå..

Tackar för svaren!
 
Jag är ju inte målare så jag vet inte riktigt, men det känns ju som att remsorna skulle fungera bättre ihop med den försänkta gipsen iom att de kommer längre ner i skivan om man säger så, lättare att slipa utan att slipa i själva remsan..

På takgipsen blir ju alla skarvar som kortskarvarna blir på den försänkta gipsen, och kortskarvarna är väl krångligare att få till bra en de längsgående, försänkta i vanliga fall. Hade jag varit dig hade jag nog bytt dem, alternativt använt dem som de är tänkta.
 
  • Gilla
Björn Sj
  • Laddar…
okej.. Ja, jag får fundera lite på hurvida jag ska byta dom eller ej.. Jag är helt inne på släta tak, medans tjejen tycker att vi ska sätta upp dom och ha fasningen synlig.. Återstår att se vem som får bestämma. :rolleyes:

Tackar för svaren iallafall, även om det inte blev som jag tänkt mig. ;)
 
Jag har satt upp sådana i taket, små och relativt behändiga. Så slipper man slipa/spackla/slipa/spackla...osv. Tycker inte det blir dumt alls.
 
R Grahn skrev:
okej.. Ja, jag får fundera lite på hurvida jag ska byta dom eller ej.. Jag är helt inne på släta tak, medans tjejen tycker att vi ska sätta upp dom och ha fasningen synlig.. Återstår att se vem som får bestämma. :rolleyes:
Ska du ha släta tak så ska du definitivt byta med avssende på vad som skrivits tidigare här. Jag är inne på 3:e (och förhoppningsvis sista) spackligen av halltaket nu och trots att det inte är så många meter skarv totalt så är det svindrygt att spackla och slipa i just tak.
 
De där skivorna är inga som helst problem att spackla slätt. Förstår inte varför det skulle vara enklare att använda andra skivor, takgips är liksom för tak, ju mindre glipa ju enklare att spackla brett och snyggt.
 
Min egen erfarenhet säger att 45 gradiga fasen är perfekt att spackla igen. Det går åt mycket mindre spackel än de försänkta skivorna. Jag hade inte bytt skivorna oavsett, men det är min personliga åsikt. Jag kan inte hitta skivan med 45 gradiga faser på Gyprocs hemsida, vore kul att se om de skriver att man inte kan spackla denna skiva slätt!
 
Har just satt upp ett tak med sådana skivor och skarvspacklat, gick enkelt och snabbt att spackla snyggt, trots släppljus. Kommer köra såna skivor nästa tak oxå. Smaken är som baken!
 
Sådärja.. Skivorna sitter uppe nu. Gick väl inte helt smärtfritt.. Gravid flickvän som fick trycka upp dom mot taket med en sopborste och med mig balanserandes på en ranglig pall..
Tyckte faktiskt att vi fick till linjeringen rätt okej, så vi kommer nog spackla skruvhålen och måla skivorna. Blir jag inte nöjd med detta tänker jag spackla igen fasningen för att få ett slätt tak, sedan och måla igen.

Kul att höra att en del får till det bra, trots att det inte rekomenderas av skivtillverkare.
 
R Grahn skrev:
Sådärja.. Skivorna sitter uppe nu. Gick väl inte helt smärtfritt.. Gravid flickvän som fick trycka upp dom mot taket med en sopborste och med mig balanserandes på en ranglig pall..
Tyckte faktiskt att vi fick till linjeringen rätt okej, så vi kommer nog spackla skruvhålen och måla skivorna. Blir jag inte nöjd med detta tänker jag spackla igen fasningen för att få ett slätt tak, sedan och måla igen.

Kul att höra att en del får till det bra, trots att det inte rekomenderas av skivtillverkare.
Härligt att höra! Spackla kräver tålamod.... men slätt blir det sist!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.