I min lägenhet har jag ett nedpendlat innertak. Det är monterat ett lager gips mot metallreglarna men nu tänkte jag montera ett lager till eftersom det inte finns något annat snyggt sätt att dölja ett stort hål i taket på. Så till min fråga..

När jag sätter upp det andra lagret gips: Måste jag sätta skruvarna i reglarna eller räcker det att det fäster i det första lagret gips?

Har läst någonstans att det skulle funka att limma upp skivorna också men då måste man väl ändå skruva också? Används det mindre antal skruv per skiva om man väljer att limma? Eller vad är vitsen med att limma upp skivor?

Mvh
Daniel
 
Hur stort är stort? Att pilla in en lagom stor skiva bakom hålet och fylla med några lager husfix hade varit mitt första tips annars :)
 
Några plyfaremsor/reglar runt kanterna på hålet. Skruva dit en gipsbit och spackla.
 
Du måste skruva i plåtreglarna. Gipsen klarar inte att bära vikten, och är enormt momentkänslig mot att överdra. Skruvdragare är nogo.
Med 50mm skruv i plåtreglen så drar det lagom.
Det går att limma också, men kräver rätt kraftiga limtyper som luktar mkt och man behöver en gipshiss för att få upp skrivan, och hålla den på plats länge nog för att limmet ska bära.
 
Det är ett hål tvärs över rummet som tidigare var täckt med en ful spånplanka. En vägg som hade rivits och sedan har reglarna kapats i höjd med innertaket. Det finns inget att fästa en gipsbit i direkt..

tak1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta multimastern och kapa 14mm av de stående reglar och skivor. Lägg nya vertikala reglar (kortlingar) mellan de stående reglar med underkant 14mm över befintling tak. Skruva en remsa gips i detta. Spackla, slipa, måla, klart!
 
  • Gilla
Haba_tsutt
  • Laddar…
Vet inte riktigt hur jag ska kunna komma åt för att skruva kortlingar i de gamla väggreglarna.. ca 10 cm brett hål bara.


tak2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skråskruva, på snedden mao :)
 
Det går ju bra att kapa lite mer och skruva underifrån annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.