I övervåningen på vårat hus är det en slags väv i taket som är spänd mellan väggarna. Nu tar jag bort spänntaket och ersätter med takgips (60 x 120). Det är en grov träpanel under spänntaket så det är inga problem att skruva gipset i detta. I trappan är taket sänkt och där saknas panel så där har jag inte något bra underlag att skruva gipset i. Bör jag först spika råspont eller något skivmaterial för att få bra fäste för gipset i trappan?
 
  • DSC00184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja :)

Grunderegeln för gips i tak är CC30 så du bör slå upp tex 22X95 med cc30 så att gipset får bra fäste. Sen gäller det ju att fästa 22X95 så att de inte bångnar heller men det ser ju lite grovt ut som cc60 på regelverket och det blir fint att fästa mot
 
Tack. Det finns alltså ingen anledning att täcka helt med 22 x 95?
 
Nä, såvida du inte har en massa 22x95 du vill bli av med. :)
 
mats_o skrev:
Ja :)

Grunderegeln för gips i tak är CC30 så du bör slå upp tex 22X95 med cc30 så att gipset får bra fäste. Sen gäller det ju att fästa 22X95 så att de inte bångnar heller men det ser ju lite grovt ut som cc60 på regelverket och det blir fint att fästa mot
Slänger in en delfråga:

Innebär alltså att man behöver ha en skruvrad vart 30:e cm? Hur tätt bör skuvarna sinsemellan sitta på 60/120-takgips?
 
~ 200 mm brukar bli bra.
 
I skarvarna skulle jag kunna tänka mig att skruva lite tätare, 150 mm, kanske..
 
Ok, tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.