Hej.

Har precis satt takgips i vårt sovrum. 600x1200 för att man lätt ska kunna göra det själv. Problemet nu. Tjejen vill inte ha synlig "fals"? Dvs den lilla 45graders vinkeln på hörnorna. Kan ja bara spackla det? Man brukar ju ha remsa men finns dåligt med plats där. Obs går inte byta fruga till nån som gillar falsade kanster...
 
  • Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Skivan är väl tänkt att inte spacklas men visst går det. Skarvarna hamnar tätt så det blir i princip som att bredspackla hela taket. Skarvarna måste förstärkas, lämpligen med pappersremsa.
 
Takgips är inte i den storleken för att man skall kunna sätta det själv. Takgips har synliga skarvar. Du har monterat fel gips helt enkelt.
Blir nog till att spackla-limma pappremsa-spackla och till sist microlit över hela taket.
 
Jag "fuskrenoverade" en lägenhet tidigare och då lade jag gipsspackel (OBS! Inte gipsputs!) utan remsa i skarvarna och slipade försiktigt, försiktigt ner det till samma nivå som skivan. Sen köpte jag en lite dyrare mer täckande takfärg (Caprol vill jag minnas)...
Det syntes kanppt alls var skarvarna var då. Om det spruckit senare vet jag itne men köparen har aldrig haört av sig i alla fall... :)
Spricker det i framtiden kan man ju alltid dra på en glasfiberväv eller typ Easy Cover... :surprised:

(Oservera uttrycket "fusk" där ovan... rätt sätt är förstås spackla, limma pappremsa, spackla, slipa, måla)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.