Har byggt nytt garage/förråd och skall klä allt invändigt med gips. Väggar blir dubbelt gips på vanliga reglar cc600. Frågan rör taket då jag aldrig satt upp takgips. Är det dubbelt även här, eller brukar det vara enkelgips? Vidare brukar väl regelavstånd för takgips vara cc300, jag antar att detta är pga nedböjningsens skull. Funkar det med cc600 ur hållfasthetssynpunkt eller riskerar man att allt faller ner? Det är ju inget bostadshus så lite nedhäng mellan reglarna lär inte störa någon. Undrar även vilken dimension på reglarna i taket, funkar det med 45x45 eller är detta för klent?
 
Jag sätter glespanel 28x70 med cc 300.
Jag kommer förvisso montera vanliga gipsskivor i taket för jag tycker inte det spelar så stor roll hur det ser ut. Jag väljer gips för att det känns lite bättre ur brandsynpunkt.
Det finns speciella kortplank som är gipsskivor med en fas på. Då blir det ju ett mönster på taket när alla skivor sitter där. De är lite lättare eftersom de är 600 x 1800 mm i mått.
En stor normal gipsskiva väger ca 27 kg st. Kortplank väger ju mindre än hälften.
Om man inte spacklar i taket så ser du ju även var du har reglingen i taket lite tydligare ifall du vill skruva upp något i taket.

Anders.
 
Mikael_L
Det vanliga är enkelgips.
Är det större brandkrav kan det krävas mer (de normala kraven brukar klaras med enkelgips + 120 mm stenullsisolering, exempelvis).
Annars kan man sätta dubbel för ljuddämpning mellan våningarna eller möjlighet att sätta fast tyngre saker i taket ...

Man brukar regla (glesa) med cc300 för takgips, det är för nedhängningen.
Vill du snåla lite tycker jag inte att du tar cc600, utan cc400 om du kör med 1200mm breda skivor cc450 om du kör med 900mm breda skivor.

Du reglar/glesar med glespanel, 28x70 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.