Skall sätta en fläkt i duschrummet med spirorör till en takgenomföring i yttertaket. Taket består av enkupigt tegel med takpapp på spåntade bräder.

Har nu varit och tittat på en takgenomföring från Bender på byggarmarknaden, och de verkar inte speciellt väl designade. Tätningen består i en gummiduk som träs över spiroröret och sedan läggs omlott med takpappen. Denna tätduk sitter inte speciellt bra mot spiroröret, utan vatten kan utan större bekymmer rinna ner mellan duk och rör, åtminstone på den som jag öppnade och undersökte närmare. Dessutom hade det en demo monterad på en friggebod utanför och här hade gummiduken blivit styv och glappade ordentligt mot röret. (Försäljaren såg dock inte detta som ett problem, utan föreslog att det bara skulle tätas med någon lämplig Sikaprodukt.) När jag ringde en av nätbutikerna som säljer motsvarande huvar så tyckte de att man kunde lägga byggskum för att få en bättre tätning. Kunskaperna verkar inte vara på topp hos vissa försäljare.

Dessutom så blir det nästan 1dm som blir utan isolering med gummidukslösningan.

Har nu suttit och letat på nätet efter bra takgenomföringar utan att hitta någon som verkar förtroendeingivande, monteringsinstruktioner och bra bilder hur de är konstruerade lyser med sin frånvaro. Oftast bara en bild på hela huven utan någon text eller ritning.

De enda produkter som verkar vara bra som jag hittat är genomföringar till takmonterade fläktar från Österbergs. Här är det en plåt som är lödd mot röret. Och hela röret är isolerat utan avbrott. Blir nog bra mycket tätare än med gummiduken. Är nästan inne på att sätta en takfläkt med fuktgivare i duschrummet, men det verkar vara lite overkill för ett litet duschrum. Borde finnas motsvarande lösning för vanlig frånluft. (Det är så min över 50 år gamla avloppsavluftning är byggd)

Behöver hjälp, vad skall jag ha för takgenomföring/takhuv? Hur har andra gjort? Börjar nästan misströsta att det inte finns en bra lösning för detta.

Tompa
 
Kolla Systemair, Aligventilation,Steinwallsplåt.
De flesta takgenomföringar består av gummiduk en plåt som skruvas ovan på gummit
den har i regel lite större diameter än hålet i gummit det är för att isoleringen ska gå ner till gummit, sedan träs ytter huven på som skruvas i läkten.
det är viktigt att isoleringen ansluter mot gummit både ovan och under tak brädningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.