Håller på med ett garagebygge och velar hit och dit om jag ha takfotsventilation eller inte. Taket blir betongpannor, underlagspapp (yap2200) och råspont. Garaget kommer att värmas till 16-17 C och diffspärr kommer att monteras i både vägg och tak. Har läst otaliga inlägg här och även spaltmeter på andra sidor men åsikterna går isär vad gäller ventilation av en kallvind. Läser man på http://www.lfs-web.se/Vind.htm och http://www.trygghetsvakten.se/ så verkar allt självklart, så tätt som möjligt och sedan skaffa en avfuktare alternativt värmeslinga och styrd ventilation. Dock är ju dessa två inte opartiska då de säljer produkter för ändamålet de talar varmt om. Pratar man med gamla "rävar" så hör man att man byggt uteluftventilerade vindar i alla tider..:S Jag är väl inte direkt sugen på att installera något som kommer att generera driftkostnader, kostar en slant i inköp och möjligtvis inte behövs.

Jag har iaf bestämt mig för att inte sätta några mögelstoppers och nocken blir oventilerad. Jag har kommit så långt i bygget att jag lagt på råsponten och pappat och ska till att börja med panelen (har förberett med 25mm läkt på takstolarna för att fixa med vindavledare) och trodde att jag hade bestämt mig för att köra på takfotsventilation och två gavelventiler men velar igen :blushing:

Jag resonerar just nu som så att det nog är enklare att sätta igen en luftspalt mot att öppna upp en om behovet skulle uppstå?

Nu vet jag att åsikterna går isär hur ni skulle göra på ett nybygge men låt mig gärna höra dem. Om ni bygger idag eller nyligen har byggt, vilken lösning för ventilation av kallvind väljer ni alternativt valt? Har ni fått någon bekräftelse på att valet ni gjorde var rätt? Jag måste personligen säga att det är svårt att stå emot att bygga som man "alltid har gjort" trots att detta kanske inte är det bästa. Kanske det bottnar i att om jag gör som "alla andra" och det blir skit så slipper jag höra det men går man mot strömmen och det blir fel då får man äta upp det..:D
 
Mitt hus från -36 är byggt utan ventilation på vinden, så att man haft så i alla tider går att diskutera. Jag läste också mkt om detta ett tag och kom fram till, bla med hjälp av en rapport från Sveriges provnings och forskningsinstitut, att för mkt ventilation kan öka risken för fukt. Så jag har fortfarande ingen och sista jag kollade var det ok där uppe. Men då är det en genomgående skorsten som eldas i och inte modern standard på isoleringstjockleken.
 
I ett nybygge skulle jag absolut köra med takfotsventilation samt gavelventiler om jag byggde här, tyvärr så spelar läget en viss roll i detta. Beviset för att det fungerar är de tusentals hus runtomkring som har denna lösning och inte har problem. Här är det snarare de som har täta kallvindar som får problem. Så kolla runt och se hur grannar har löst det i liknande byggnader och om de har problem.

Gamla hus är lite mer problematiska, dessa byggdes "utan" ventilation men har oftast en hel del otätheter som tjänar som ventilation, om detta är medvetet eller omedvetet låter jag vara osagt. Men där är regeln fungerar det så låt det vara i fred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.