Hej!

Håller på att bygga mitt förråd och funderar lite kring hur jag ska ta hand om eventuell fukt på vinden. Kommer ha 240mm isolering i taket. När räcker det med endast gavelventiler? Är betydligt enklare att sätta gavelventiler än att göra takfotsluftning runt om.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Mats-S
J JF. skrev:
Är betydligt enklare att sätta gavelventiler än att göra takfotsluftning runt om.
Vad är problemet med att göra takfotsluftning, sätt "glespanel" med insektsnät bakom så får du en snygg luftad takfot som sticker ut och skyddar panelen.
Ska du ha plåttak eller tegel så kör du avluftningen via nocken med nockpannor alternativt nockplåt.

24 cm isolering på ett förråd? Är inte det lite overkill ;-)
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Vad är problemet med att göra takfotsluftning, sätt "glespanel" med insektsnät bakom så får du en snygg luftad takfot som sticker ut och skyddar panelen.
Ska du ha plåttak eller tegel så kör du avluftningen via nocken med nockpannor alternativt nockplåt.

24 cm isolering på ett förråd? Är inte det lite overkill ;-)
Problem är det väl ändå inte, men allt tar tid så skönt med lite genvägar ibland :)

Hur menar du när du säger sätt glespanel med insektsnät?

Jo kanske det, men det kostar inte mycket extra så varför inte.
 
Mats-S
Med "glespanel" menar jag vanliga panelbrädor typ 23X95 som du spikar mellan, alternativt under, takfotstassarna och med ett mellanrum typ 1cm mellan varje bräda så att luften kommer in där. Personligen tycker jag det är snyggast att spika brädorna mellan takstolarna, men det är betydligt mer jobb :)

Har tyvärr ingen bild, för mörkt att fotografera nu, men ta en promenad så lär du se exempel på vad jag menar :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.